Among the most famous sets, Norman Bates' motel and the house on the hill contain the secrets of a murderer, representing on the big screen the collective imagination of fear and abjection of the American serial killers. The attention to the architecture seems a central element into Hitchcock's poetic: direction and architecture are ways to plan the gaze, that design shapes and paths of vision. The design of the set contributes to a predominance of the visual and the development of the Hitchcock's idea of 'pure cinema'. The motel and the road suggest the idea of travel, of an existential journey, instead the house evokes mysteries and an inner space. Shot in an age when the social sciences were discussing the tensions in the household, even "Psycho" is another meditation on Hitchcock's idea of house.
Tra i set più famosi di tutti i tempi, il motel di Norman Bates e la casa sulla collina racchiudono i segreti della barbarie di un insospettabile omicida, riproducendo sul grande schermo l’immaginario collettivo di paura e l’abiezione degli assassini seriali americani. L’attenzione alle architetture sembra un elemento centrale della poetica hitchcockiana: regia e architettura sono modalità di programmazione dello sguardo, che pianificano le forme e i percorsi della visione. La progettazione del set contribuisce ad una predominanza del visuale e allo sviluppo dell’idea hitchcockiana di ‘cinema puro’. Il motel e la strada suggeriscono l’idea del viaggio, di un percorso esistenziale, mentre la casa evoca misteri e uno spazio interiore. Realizzato in un’epoca in cui le scienze sociali discutono le tensioni nel nucleo familiare, anche "Psyco" è un’altra meditazione di Hitchcock sull’idea di casa.
Un’America inaccessibile. Hitchcock, «Psyco» e il Bates Motel / Catanese, Rossella. - STAMPA. - 1(2011), pp. 105-122.
Un’America inaccessibile. Hitchcock, «Psyco» e il Bates Motel
CATANESE, ROSSELLA
2011
Abstract
Among the most famous sets, Norman Bates' motel and the house on the hill contain the secrets of a murderer, representing on the big screen the collective imagination of fear and abjection of the American serial killers. The attention to the architecture seems a central element into Hitchcock's poetic: direction and architecture are ways to plan the gaze, that design shapes and paths of vision. The design of the set contributes to a predominance of the visual and the development of the Hitchcock's idea of 'pure cinema'. The motel and the road suggest the idea of travel, of an existential journey, instead the house evokes mysteries and an inner space. Shot in an age when the social sciences were discussing the tensions in the household, even "Psycho" is another meditation on Hitchcock's idea of house.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.