The dissemination of experiences of participation in public life of the city is accompanied by crescentiaspettative about the consequent improvement of the effectiveness and democratization of the government urbano.La research carried out investigating the actual consequences caused by participatory practices that are coinvoltimovimenti and other civil society actors organized on political decisions and the operation delleistituzioni in Rome. The comparison of the three cases - the implementation of Local Agenda 21, the opening of the public network mediation on the problems of the housing and the table Alternative Economy - metterea allows you to focus on the main factors that differentiate the "transformative potential" of these practices, such as naturadelle public policies (their area of governance, what is at stake, and the degree of salienzaeconomica and politics), cultures, resources and strategies of civil society actors and the method of initiating dellepratiche same.
La diffusione di esperienze di partecipazione alla vita pubblica delle città è accompagnata da crescenti aspettative circa il conseguente miglioramento dell’efficacia e della democratizzazione del governo urbano. La ricerca realizzata indaga le conseguenze effettive provocate da pratiche partecipative in cui sono coinvolti movimenti e altri attori della società civile organizzata sulle decisioni politiche e il funzionamento delle istituzioni a Roma. La comparazione di tre casi – l’attuazione dell’Agenda 21 locale, l’apertura della rete di azione pubblica sui problemi dell’emergenza abitativa e il tavolo dell’Altra Economia – permette di mettere a fuoco i principali fattori che differenziano il «potenziale trasformativo» di queste pratiche, come la natura delle politiche pubbliche interessate (il loro spazio di governance, le poste in gioco, e il grado di salienza economica e politica), le culture, risorse e strategie degli attori della società civile e le modalità di avvio delle pratiche stesse.
Il «potenziale trasformativo» delle pratiche partecipative: tre casi a confronto / D'Albergo, Ernesto; Moini, Giulio. - STAMPA. - (2007), pp. 11-52.
Il «potenziale trasformativo» delle pratiche partecipative: tre casi a confronto
D'ALBERGO, Ernesto;MOINI, Giulio
2007
Abstract
The dissemination of experiences of participation in public life of the city is accompanied by crescentiaspettative about the consequent improvement of the effectiveness and democratization of the government urbano.La research carried out investigating the actual consequences caused by participatory practices that are coinvoltimovimenti and other civil society actors organized on political decisions and the operation delleistituzioni in Rome. The comparison of the three cases - the implementation of Local Agenda 21, the opening of the public network mediation on the problems of the housing and the table Alternative Economy - metterea allows you to focus on the main factors that differentiate the "transformative potential" of these practices, such as naturadelle public policies (their area of governance, what is at stake, and the degree of salienzaeconomica and politics), cultures, resources and strategies of civil society actors and the method of initiating dellepratiche same.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.