Il presente contributo intende illustrare la dimensione politica della letteratura Sufi in lingua Avadhi. A tal fine, dopo aver sottoposto a critica la tendenza a presentare i poemi medievali come opere di carattere esclusivamente religioso, vengono presi in considerazione tra aspetti particolarmente significativi della letteratura Sufi in Avadhi: l’ascesi in quanto fondamento dell’autorità regale; il rapporto fra ascesi e ortodossia islamica in India, e l’opzione in favore del mondo propria dell’ascesi Sufi. The essay, criticizing the tendency to present Indian mediaeval texts as literary m?rtis, having no relation with history, illustrates the political dimension of Sufi literature in Avadhi (eastern Hindi). To this aim, three aspects of mediaeval Sufi prem?khy?n (‘love tales’) are particularly put in evidence: (i) asceticism as empowering kingship; (ii) the relation between Sufi asceticism and Islamic orthodoxy in India; and (iii) the worldly oriented nature of Sufi asceticism.

Why would a king become an ascetic? A few political answers from Hindi mediaeval literature

MILANETTI, Giorgio
2009

Abstract

Il presente contributo intende illustrare la dimensione politica della letteratura Sufi in lingua Avadhi. A tal fine, dopo aver sottoposto a critica la tendenza a presentare i poemi medievali come opere di carattere esclusivamente religioso, vengono presi in considerazione tra aspetti particolarmente significativi della letteratura Sufi in Avadhi: l’ascesi in quanto fondamento dell’autorità regale; il rapporto fra ascesi e ortodossia islamica in India, e l’opzione in favore del mondo propria dell’ascesi Sufi. The essay, criticizing the tendency to present Indian mediaeval texts as literary m?rtis, having no relation with history, illustrates the political dimension of Sufi literature in Avadhi (eastern Hindi). To this aim, three aspects of mediaeval Sufi prem?khy?n (‘love tales’) are particularly put in evidence: (i) asceticism as empowering kingship; (ii) the relation between Sufi asceticism and Islamic orthodoxy in India; and (iii) the worldly oriented nature of Sufi asceticism.
9788865210055
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