This research is dedicated to the rhymes that the author excluded from his own songbook ("The beautiful hand"). Characteristic of these compositions is a stylistic figure much more heterogeneous compared to the complex monostyle, Petrarchian style, conquered in the songbook. Most of these rhymes are still dedicated to the protagonist of the "Bella mano", Isabetta: but here the poet's gaze is sometimes more mischievous and sensual, and other possibilities of thematic development appear, such as religious repentance, or explicit and a painful reference to the marriage contracted by the beloved with a rival. Still several characters then have the rime dedicated to other women, in particular to the protagonists of short lyrical cycles: here for the first time identified in Laura Dell'Antella and Vittoria Colonna, the latter nephew of Pope Martin V, and Carlo Malatesta widow.
Questa ricerca è dedicata alle rime che l’autore escluse dal proprio canzoniere (“La bella mano”). Caratteristica di questi componimenti è una cifra stilistica assai più eterogenea rispetto al complesso monostilismo, d’impronta petrarchesca, conquistato nel canzoniere. La maggior parte di queste rime è ancora dedicata alla protagonista della “Bella mano”, Isabetta: ma qui lo sguardo del poeta si fa talvolta più malizioso e sensuale, e compaiono altre possibilità di sviluppo tematico, come il pentimento religioso, o l’esplicito e dolente riferimento al matrimonio contratto dall'amata con un rivale. Caratteri ancora diversi presentano poi le rime dedicate ad altre donne, in particolare alle protagoniste di brevi cicli lirici: qui per la prima volta identificate in Laura Dell’Antella e Vittoria Colonna, nipote quest'ultima di papa Martino V, e vedova di Carlo Malatesta.
Prima e dopo la 'Bella mano': le quattro donne di un altro Giusto / Pantani, Italo. - STAMPA. - (2008), pp. 201-240.
Prima e dopo la 'Bella mano': le quattro donne di un altro Giusto
PANTANI, Italo
2008
Abstract
This research is dedicated to the rhymes that the author excluded from his own songbook ("The beautiful hand"). Characteristic of these compositions is a stylistic figure much more heterogeneous compared to the complex monostyle, Petrarchian style, conquered in the songbook. Most of these rhymes are still dedicated to the protagonist of the "Bella mano", Isabetta: but here the poet's gaze is sometimes more mischievous and sensual, and other possibilities of thematic development appear, such as religious repentance, or explicit and a painful reference to the marriage contracted by the beloved with a rival. Still several characters then have the rime dedicated to other women, in particular to the protagonists of short lyrical cycles: here for the first time identified in Laura Dell'Antella and Vittoria Colonna, the latter nephew of Pope Martin V, and Carlo Malatesta widow.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.