In Chapter. I is preliminarily examined the issue of the identification of the concept of significant risk in the economy of the contract of carriage of passengers, taking care to check whether under the contract of passage, can there be, and to what extent, the notion of "" risk dell'impossiubilità performance "" with respect to each of the two essential performance (transfer and protection). In Chapter. II investigation is focused on the transfer performance, especially with regard to the effects that result from an event which prevents, in whole or in part, the implementation of the obligation. They are then subjected to verification Articles of the Code of Navigation affecting impediments. The problem of non-enforcement of the transfer performance is affected both from the point of view of responsibility as one of the possible survival of performance and counter-performance and the allocation of costs arising therefrom. In Chapter III conducts the same survey with regard to the provision of passenger protection. At first, the characters are outlined that qualify the provision of security as an essential performance, with reference to the size of its contents and the amount of activity required in the execution time and space. Then the objective is proposed to determine whether, in addition to the rules on liability for breach of the provision of protection, there are predictions that pose the problem of the effects, beyond quellio esonerativo of responsibility, impediments that have made it impossible for the provision reasons not attributable to the carrier. The outcome is negative with regard to the navigation code that deals with the theme of the impossibility of providing protection only with respect to liability and therefore to be attributed. The chap. IV addresses the same problem with regard to the rules of uniform substantive law represented by the Athens Convention 1974 as amended by the Protocol of London of 2002, governs subsequently substantially transposed into EC regulation 392/2009. The Convention introduces the so-called two tier system of liability. Moving from the critics and the prevailing theory of the double criterion for allocation (objective, including for damage up to a certain monetary threshold, and subjective, for damages in excess of this threshold) and to theories that believe that next to the principle of fault liability alleged expected to lie provision of indemnity or guarantee, you will reach a reconstruction of the institute articulated in terms of "" contract risk "."
Nel cap. I viene preliminarmente esaminato il tema dell'individuazione della nozione di rischio rilevante nell'economia del contratto di trasporto di persone, avendo cura di verificare se nell'ambito del contratto di passaggio, possa rinvenirsi, ed in quale misura, la nozione di "rischio dell'impossiubilità della prestazione" con riguardo a ciascuna delle due prestazioni essenziali (di trasferimento e di protezione). Nel cap. II l'indagine è incentrata sulla prestazione di trasferimento, con particolare riguardo agli effetti che derivano da un evento che impedisca, in tutto od in parte, l'attuazione dell'obbligo. Sono sottoposti quindi a verifica gli articoli del codice delle navigazione che interessano gli impedimenti. Il problema della mancata esecuzione della prestazione di trasferimento è riguardato sia dal punto di vista della responsabilità che da quello dell'eventuale sopravvivenza della prestazione e della controprestazione e della ripartizione dei costi che ne derivano. Nel cap III si conduce la medesima indagine con riguardo alla prestazione di protezione del passeggero. Dapprima sono delineati i caratteri che qualificano la prestazione di protezione come prestazione essenziale, con riferimento alla dimensione esatta del suo contenuto e dell'intensità dell'attività esecutiva richiesta nel tempo e nello spazio. Poi viene proposto l'obiettivo di verificare se, oltre alle norme sulla responsabilità per inadempimento della prestazione di protezione, esistano previsioni che si pongano il problema degli effetti, al di là di quellio esonerativo della responsabilità, di impedimenti che abbiano reso impossibile la prestazione per causa non imputabile al vettore. L'esito è negativo per quel che riguarda il codice della navigazione che tratta il tema della impossibilità della prestazione di protezione con esclusivo riferimento alla responsabilità e quindi alla imputabilità. Il cap. IV affronta il medesimo problema con riguardo alle norme di diritto materiale uniforme rappresentate dalla Convenzione di Atene 1974 come emendata dal Protocollo di Londra del 2002, disciplina successivamente sostanzialmente recepita nel regolamento CE 392/2009. La Convenzione introduce il sistema della c.d. two tier liability. Muovendo dalla critica sia alla prevalente teoria del doppio criterio di imputazione (oggettivo, per i danni compresi fino ad una determinata soglia monetaria, e soggettivo, per i danni eccedenti tale soglia) sia alle teorie che ritengono che accanto al principio della responsabilità per colpa presunta si collochi una prestazione di carattere indennitario oppure di garanzia, si giunge ad una articolata ricostruzione dell'istituto in termini di "rischio contrattuale".
Il Rischio dell'impossibilità della prestazione nel contratto di passaggio / Zampone, Alessandro. - STAMPA. - 1:(2008), pp. 1-285.
Il Rischio dell'impossibilità della prestazione nel contratto di passaggio
ZAMPONE, ALESSANDRO
2008
Abstract
In Chapter. I is preliminarily examined the issue of the identification of the concept of significant risk in the economy of the contract of carriage of passengers, taking care to check whether under the contract of passage, can there be, and to what extent, the notion of "" risk dell'impossiubilità performance "" with respect to each of the two essential performance (transfer and protection). In Chapter. II investigation is focused on the transfer performance, especially with regard to the effects that result from an event which prevents, in whole or in part, the implementation of the obligation. They are then subjected to verification Articles of the Code of Navigation affecting impediments. The problem of non-enforcement of the transfer performance is affected both from the point of view of responsibility as one of the possible survival of performance and counter-performance and the allocation of costs arising therefrom. In Chapter III conducts the same survey with regard to the provision of passenger protection. At first, the characters are outlined that qualify the provision of security as an essential performance, with reference to the size of its contents and the amount of activity required in the execution time and space. Then the objective is proposed to determine whether, in addition to the rules on liability for breach of the provision of protection, there are predictions that pose the problem of the effects, beyond quellio esonerativo of responsibility, impediments that have made it impossible for the provision reasons not attributable to the carrier. The outcome is negative with regard to the navigation code that deals with the theme of the impossibility of providing protection only with respect to liability and therefore to be attributed. The chap. IV addresses the same problem with regard to the rules of uniform substantive law represented by the Athens Convention 1974 as amended by the Protocol of London of 2002, governs subsequently substantially transposed into EC regulation 392/2009. The Convention introduces the so-called two tier system of liability. Moving from the critics and the prevailing theory of the double criterion for allocation (objective, including for damage up to a certain monetary threshold, and subjective, for damages in excess of this threshold) and to theories that believe that next to the principle of fault liability alleged expected to lie provision of indemnity or guarantee, you will reach a reconstruction of the institute articulated in terms of "" contract risk "."I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.