The essay consider the complex hermeneutic questions concerning the illustrations that Salvador Dalí accomplished for Dante Alighieri’s Divina Commedia (Paris,1959-63 and Firenze,1963-64). Valuating the different interpretations from international critical studies, the author proposes a new reading of some plates, relying on the imaginative potential of the poetic word derived from the surrealist paranoycal-critical method of Dalí.

FROM HELL TO PARADISE OR OTHER WAY ROUND? SALVADOR DALI''S DIVINA COMMEDIA / Schiaffini, Ilaria. - (2007), pp. 141-150.

FROM HELL TO PARADISE OR OTHER WAY ROUND? SALVADOR DALI''S DIVINA COMMEDIA

SCHIAFFINI, ILARIA;
2007

Abstract

The essay consider the complex hermeneutic questions concerning the illustrations that Salvador Dalí accomplished for Dante Alighieri’s Divina Commedia (Paris,1959-63 and Firenze,1963-64). Valuating the different interpretations from international critical studies, the author proposes a new reading of some plates, relying on the imaginative potential of the poetic word derived from the surrealist paranoycal-critical method of Dalí.
2007
DANTE ON VIEW. THE RECEPTION OF DANTE IN THE VISUAL AND PERFORMING ARTS
9780754658962
Dante; Divina Commedia; Dalì
02 Pubblicazione su volume::02a Capitolo o Articolo
FROM HELL TO PARADISE OR OTHER WAY ROUND? SALVADOR DALI''S DIVINA COMMEDIA / Schiaffini, Ilaria. - (2007), pp. 141-150.
File allegati a questo prodotto
Non ci sono file associati a questo prodotto.

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/11573/179846
 Attenzione

Attenzione! I dati visualizzati non sono stati sottoposti a validazione da parte dell'ateneo

Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? 0
social impact