The paper analyzes the evolution of the changes in recent years have involved the Italian university and reflects on their social and cultural impact, also with reference to the international and European context. Among the subjects discussed, the reform of the teaching, the introduction of the requirements necessary for activation of the courses and the "" case "" Telematic Universities. The analysis and reflection are supported by comparison with the international context and, in particular, with Europe and the Bologna Process.
Il contributo analizza l'evoluzione dei cambiamenti che negli ultimi anni hanno coinvolto l'Università italiana e riflette sul loro impatto normativo, sociale e culturale, anche con riferimento al contesto internazionale ed europeo. Tra i temi approfonditi, la riforma degli ordinamenti didattici, l'introduzione della disciplina dei requisiti necessari all'attivazione dei corsi di studio e il "caso" delle Università telematiche. L'analisi e la riflessione sono supportate dalla comparazione con il contesto internazionale e, in particolare, con l'Europa e con il Processo di Bologna.
Continuità e innovazione: il riformismo nella didattica / Valentini, Elena. - STAMPA. - (2009), pp. 118-142.
Continuità e innovazione: il riformismo nella didattica
VALENTINI, Elena
2009
Abstract
The paper analyzes the evolution of the changes in recent years have involved the Italian university and reflects on their social and cultural impact, also with reference to the international and European context. Among the subjects discussed, the reform of the teaching, the introduction of the requirements necessary for activation of the courses and the "" case "" Telematic Universities. The analysis and reflection are supported by comparison with the international context and, in particular, with Europe and the Bologna Process.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.