The essay retraces the transformations of São Paulo between the late nineteenth century and the second half of the twentieth through the figure of Rino Levi, a pioneer of Brazilian modernism and an interpreter of Paulista identity. São Paulo is a city in perpetual conquest: from the bandeirantes to the migrations of the late nineteenth century, up to the industrial expansion of the twentieth. In this context, Levi takes on a central role, inaugurating as early as 1925 a theoretical and design path capable of blending international modernity with local culture. A promoter of the architectural profession as a synthesis between art and science, a professor at FAU-USP, and a founder of the Paulista IAB, Levi contributes to defining a disciplinary ethic shared with figures such as Artigas, with whom he cultivates the idea of architecture as social responsibility. The IAB headquarters (1946) and the project for the new Viaduto do Chá (1934) exemplify his integral approach: technical rigor, rationalist measure, urban sensitivity. The competition for the viaduct, though not won, reveals his vision: an infrastructure harmonized with the Vale do Anhangabaú, able to integrate traffic, landscape, and urban perception through an isostatic reinforced-concrete structure with smooth, functional lines. The essay then extends to the history of the Vale’s metamorphoses, reaching the utopian-realist projects of the 1970s and 1980s. Artigas proposes a monumental and popular reconnection, while Lina Bo Bardi—in the 1981 competition—radicalizes the interpretation of the site: she imagines a suspended viaduct as architecture-landscape, “steel trees” that return the valley to pedestrians and transform movement into urban form. Her vision, both futuristic and ecological, reinterprets past and nature critically, opposing the megacity’s “auto-centrism” and proposing a new balance between human beings, speed, and public space. Thus, the text shows how the ideas of Levi, Artigas, and Bo Bardi intertwine with the ceaseless mutations of São Paulo, outlining a genealogy of thought and design that aims to preserve, through modernity, what “still belongs to humanity.”

Il saggio ripercorre le trasformazioni di San Paolo tra la fine dell’Ottocento e il secondo Novecento attraverso la figura di Rino Levi, pioniere del modernismo brasiliano e interprete dell’identità paulista. San Paolo è città in perenne conquista: dai bandeirantes alle migrazioni del tardo Ottocento, fino all’espansione industriale del XX secolo. In questo contesto Levi assume un ruolo centrale, inaugurando già nel 1925 un percorso teorico e progettuale capace di coniugare modernità internazionale e cultura locale. Promotore della professione dell’architetto come sintesi tra arte e scienza, docente della FAU-USP e fondatore dello IAB paulista, Levi contribuisce alla definizione di un’etica disciplinare condivisa con figure come Artigas, con cui coltiva l’idea dell’architettura come responsabilità sociale. La sede dello IAB (1946) e il progetto per il nuovo viadotto del Chá (1934) esemplificano il suo approccio integrale: rigore tecnico, misura razionalista, sensibilità urbana. Il concorso per il viadotto, pur non vinto, rivela la sua visione: un’infrastruttura armonizzata al Vale do Anhangabaú, capace di integrare traffico, paesaggio e percezione urbana attraverso una struttura isostatica in cemento armato dalle linee dolci e funzionali. Il saggio si estende poi alla storia delle metamorfosi del Vale, approdando ai progetti utopico-realisti degli anni Settanta e Ottanta. Artigas propone una riconnessione monumentale e popolare, mentre Lina Bo Bardi – nel concorso del 1981 – radicalizza l’interpretazione del luogo: immagina un viadotto sospeso come architettura-paesaggio, “alberi d’acciaio” che restituiscono la valle ai pedoni e trasformano il movimento in forma urbana. La sua visione, futurista ed ecologista, reinterpreta passato e natura in chiave critica, opponendosi all’“autocentrismo” della megalopoli e proponendo un nuovo equilibrio tra uomo, velocità e spazio pubblico. Il testo mostra così come le idee di Levi, Artigas e Bo Bardi si intreccino con le incessanti mutazioni di San Paolo, delineando una genealogia di pensiero e progetto che mira a preservare, attraverso la modernità, ciò che “appartiene ancora all’umanità”.

Progetti mancati. II Viaduto do Chá e il Vale do Anhangabaú / Argenti, Maria; Sarno, Francesca. - (2025), pp. 130-147. - NUOVA SERIE DI ARCHITETTURA.

Progetti mancati. II Viaduto do Chá e il Vale do Anhangabaú

Argenti, Maria;Sarno, Francesca
2025

Abstract

The essay retraces the transformations of São Paulo between the late nineteenth century and the second half of the twentieth through the figure of Rino Levi, a pioneer of Brazilian modernism and an interpreter of Paulista identity. São Paulo is a city in perpetual conquest: from the bandeirantes to the migrations of the late nineteenth century, up to the industrial expansion of the twentieth. In this context, Levi takes on a central role, inaugurating as early as 1925 a theoretical and design path capable of blending international modernity with local culture. A promoter of the architectural profession as a synthesis between art and science, a professor at FAU-USP, and a founder of the Paulista IAB, Levi contributes to defining a disciplinary ethic shared with figures such as Artigas, with whom he cultivates the idea of architecture as social responsibility. The IAB headquarters (1946) and the project for the new Viaduto do Chá (1934) exemplify his integral approach: technical rigor, rationalist measure, urban sensitivity. The competition for the viaduct, though not won, reveals his vision: an infrastructure harmonized with the Vale do Anhangabaú, able to integrate traffic, landscape, and urban perception through an isostatic reinforced-concrete structure with smooth, functional lines. The essay then extends to the history of the Vale’s metamorphoses, reaching the utopian-realist projects of the 1970s and 1980s. Artigas proposes a monumental and popular reconnection, while Lina Bo Bardi—in the 1981 competition—radicalizes the interpretation of the site: she imagines a suspended viaduct as architecture-landscape, “steel trees” that return the valley to pedestrians and transform movement into urban form. Her vision, both futuristic and ecological, reinterprets past and nature critically, opposing the megacity’s “auto-centrism” and proposing a new balance between human beings, speed, and public space. Thus, the text shows how the ideas of Levi, Artigas, and Bo Bardi intertwine with the ceaseless mutations of São Paulo, outlining a genealogy of thought and design that aims to preserve, through modernity, what “still belongs to humanity.”
2025
Rino Levi. Architettura come sintesi delle tecniche e delle arti
978-88-351-4882-1
Il saggio ripercorre le trasformazioni di San Paolo tra la fine dell’Ottocento e il secondo Novecento attraverso la figura di Rino Levi, pioniere del modernismo brasiliano e interprete dell’identità paulista. San Paolo è città in perenne conquista: dai bandeirantes alle migrazioni del tardo Ottocento, fino all’espansione industriale del XX secolo. In questo contesto Levi assume un ruolo centrale, inaugurando già nel 1925 un percorso teorico e progettuale capace di coniugare modernità internazionale e cultura locale. Promotore della professione dell’architetto come sintesi tra arte e scienza, docente della FAU-USP e fondatore dello IAB paulista, Levi contribuisce alla definizione di un’etica disciplinare condivisa con figure come Artigas, con cui coltiva l’idea dell’architettura come responsabilità sociale. La sede dello IAB (1946) e il progetto per il nuovo viadotto del Chá (1934) esemplificano il suo approccio integrale: rigore tecnico, misura razionalista, sensibilità urbana. Il concorso per il viadotto, pur non vinto, rivela la sua visione: un’infrastruttura armonizzata al Vale do Anhangabaú, capace di integrare traffico, paesaggio e percezione urbana attraverso una struttura isostatica in cemento armato dalle linee dolci e funzionali. Il saggio si estende poi alla storia delle metamorfosi del Vale, approdando ai progetti utopico-realisti degli anni Settanta e Ottanta. Artigas propone una riconnessione monumentale e popolare, mentre Lina Bo Bardi – nel concorso del 1981 – radicalizza l’interpretazione del luogo: immagina un viadotto sospeso come architettura-paesaggio, “alberi d’acciaio” che restituiscono la valle ai pedoni e trasformano il movimento in forma urbana. La sua visione, futurista ed ecologista, reinterpreta passato e natura in chiave critica, opponendosi all’“autocentrismo” della megalopoli e proponendo un nuovo equilibrio tra uomo, velocità e spazio pubblico. Il testo mostra così come le idee di Levi, Artigas e Bo Bardi si intreccino con le incessanti mutazioni di San Paolo, delineando una genealogia di pensiero e progetto che mira a preservare, attraverso la modernità, ciò che “appartiene ancora all’umanità”.
Rino Levi; J.B. Vilanova Artigas; Lina Bo Bardi; Viadotto del Chá; Vale do Anhangabaú
02 Pubblicazione su volume::02a Capitolo o Articolo
Progetti mancati. II Viaduto do Chá e il Vale do Anhangabaú / Argenti, Maria; Sarno, Francesca. - (2025), pp. 130-147. - NUOVA SERIE DI ARCHITETTURA.
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