What Remains of ICAR/14. This paper analyses the evolution of ICAR/14 (now CEAR 09) and the broader Engineering–Architecture area over 2008–2023, with a focus on Rome and the “Scuola di Roma.” Using MUR data (full professors by field; first-year enrollments), it identifies a marked decline in the number of full professors in Architectural Design, Urban Planning, and Architectural History, alongside the rise of Design/Industrial Design. Field configurations reflect local/national governance, ASN (scientific national qualification) outcomes, demographic decline, and resource constraints. The new CEAR frame- work adds contiguities/ambiguities that echo long-standing disciplinary tensions. Unchecked splits and mergers risk undermining the survival of foundational disciplinary “species.” The paper calls for safeguarding the Faculty of Architecture’s identity by ensuring robust representation of Architectural Design, Urban Planning, History, Restoration, and Drawing.
Quel che resta dell’ICAR/14. Il contributo esamina l’evoluzione di ICAR/14 (oggi CEAR 09) e dell’area Ingegneria-Architettura tra 2008-2023, con un approfondimento su Roma e sulla “Scuola di Roma”. Sulla base di dati MUR (docenti ordinari per settore; immatricolati per corso), emerge una contrazione significativa dei docenti ordinari in Composizione, Urbanistica e Storia dell’architettura, a fronte della crescita di Design/Disegno industriale. L’assetto è influenzato da governance locale e nazionale, ASN, calo demografico e vincoli di risorse. Il riordino dei settori CEAR introduce contiguità/ambiguità che ripropongono tensioni storiche tra discipline. Si avverte il rischio che gemmazioni e fusioni, se non guidate da un interesse istituzionale lungimirante, compromettano la sopravvivenza delle specie disciplinari fondative. Si invita a preservare l’identità della Facoltà di Architettura, assicurando la rappresentanza di Composizione, Urbanistica, Storia, Restauro e Disegno.
Quel che resta dell'ICAR 14. La Scuola di Roma e l’area scientifico-disciplinare ICAR/CEAR Ingegneria-Architettura 2008-2023 / Del Monaco, Anna. - (2025), pp. 48-55.
Quel che resta dell'ICAR 14. La Scuola di Roma e l’area scientifico-disciplinare ICAR/CEAR Ingegneria-Architettura 2008-2023
Anna Del Monaco
2025
Abstract
What Remains of ICAR/14. This paper analyses the evolution of ICAR/14 (now CEAR 09) and the broader Engineering–Architecture area over 2008–2023, with a focus on Rome and the “Scuola di Roma.” Using MUR data (full professors by field; first-year enrollments), it identifies a marked decline in the number of full professors in Architectural Design, Urban Planning, and Architectural History, alongside the rise of Design/Industrial Design. Field configurations reflect local/national governance, ASN (scientific national qualification) outcomes, demographic decline, and resource constraints. The new CEAR frame- work adds contiguities/ambiguities that echo long-standing disciplinary tensions. Unchecked splits and mergers risk undermining the survival of foundational disciplinary “species.” The paper calls for safeguarding the Faculty of Architecture’s identity by ensuring robust representation of Architectural Design, Urban Planning, History, Restoration, and Drawing.| File | Dimensione | Formato | |
|---|---|---|---|
|
Del Monaco_Quel-che-resta_2025.pdf
accesso aperto
Tipologia:
Documento in Post-print (versione successiva alla peer review e accettata per la pubblicazione)
Licenza:
Tutti i diritti riservati (All rights reserved)
Dimensione
1.28 MB
Formato
Adobe PDF
|
1.28 MB | Adobe PDF |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.


