Based on research conducted in the archives of the academic office of the Faculty of Architecture at Sapienza University and the consultation of over 1,800 enrolment files, of which only 95 were female students (approximately 6%), the essay is an overview of the women who studied and graduated from the School of Architecture in Rome between 1920 and 1945. What emerges is a picture that, on the one hand, highlights the central role of the Rome School in the training of the “integral architect” and, on the other, outlines an initial mapping of the path of female emancipation in a traditionally male-dominated technical-scientific field. While in the early years female graduates could be counted on the fingers of one hand, their numbers grew steadily, until at the beginning of the new millennium they exceeded those of their male colleagues. This study contributes to highlighting the “silent revolution” (Farè 2000), which is still ongoing, and to rewriting a history of female presence that finally gives space to women's contribution to the transformation of urban and social space.
Basato su una ricerca condotta nell’archivio della segreteria didattica della Facoltà di Architettura della Sapienza e la consultazione di oltre 1.800 cartelle di iscrizione di cui solo 95 di studentesse (circa il 6%), il saggio è un excursus delle donne che hanno studiato e si sono laureate alla Scuola di Architettura di Roma tra il 1920 e il 1945. Ne emerge un quadro che, da un lato, evidenzia la centralità della Scuola di Roma nella formazione dell’“architetto integrale”, dall’altro delinea una prima mappatura del percorso di emancipazione femminile in un ambito tecnico-scientifico tradizionalmente maschile. Se nei primi anni le laureate si contavano sulle dita di una mano, il loro numero è cresciuto progressivamente, fino a superare, all’inizio del nuovo millennio, quello dei colleghi uomini. Questo studio contribuisce a far emergere la “rivoluzione silenziosa” (Farè 2000), ancora in corso, e a riscrivere una storia della presenza femminile che dia finalmente spazio al contributo delle donne nella trasformazione dello spazio urbano e sociale.
La presenza femminile nella Scuola/Facoltà di Architettura di Roma tra il 1920 e il 1945 / Criconia, Alessandra. - (2025), pp. 63-78. [10.13133/9788893773775].
La presenza femminile nella Scuola/Facoltà di Architettura di Roma tra il 1920 e il 1945
Criconia, Alessandra
2025
Abstract
Based on research conducted in the archives of the academic office of the Faculty of Architecture at Sapienza University and the consultation of over 1,800 enrolment files, of which only 95 were female students (approximately 6%), the essay is an overview of the women who studied and graduated from the School of Architecture in Rome between 1920 and 1945. What emerges is a picture that, on the one hand, highlights the central role of the Rome School in the training of the “integral architect” and, on the other, outlines an initial mapping of the path of female emancipation in a traditionally male-dominated technical-scientific field. While in the early years female graduates could be counted on the fingers of one hand, their numbers grew steadily, until at the beginning of the new millennium they exceeded those of their male colleagues. This study contributes to highlighting the “silent revolution” (Farè 2000), which is still ongoing, and to rewriting a history of female presence that finally gives space to women's contribution to the transformation of urban and social space.| File | Dimensione | Formato | |
|---|---|---|---|
|
Criconia_Presenza-femminile_2025.pdf
accesso aperto
Note: copertina, frontespizio, indice, articolo, retro di copertina
Tipologia:
Versione editoriale (versione pubblicata con il layout dell'editore)
Licenza:
Creative commons
Dimensione
2.26 MB
Formato
Adobe PDF
|
2.26 MB | Adobe PDF |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.


