The book discusses the issue of juvenile delinquency and the physical spaces where young offenders are confined, adopting a multidisciplinary lens that weaves together pedagogy, architecture, law, sociology, and art. It offers a snapshot of the current debate, highlighting proposals and normative contradictions within a constantly evolving reality, and it provides a critical analysis of existing models, putting forward innovative perspectives. A mosaic of knowledge and testimonies, the book calls for a paradigm shift and reaffirms an essential truth: architecture can (and must) serve as a pedagogical tool, a means of resolocialization, and a symbol of hope. The book aims to break the silence surrounding a frequently overlooked reality, encouraging reflection, the development of new strategies, and tangible investments for the future of confined young offenders.
Il volume affronta il tema della devianza minorile e delle strutture fisiche in cui vengono ristrette le persone minorenni attraverso una visione multidisciplinare che intreccia pedagogia, architettura, diritto, sociologia e arte. Offre una fotografia del dibattito attuale, tra proposte, contraddizioni normative in una realtà in costante trasformazione e propone un’analisi critica dei modelli esistenti, suggerendo proposte con uno sguardo innovativo. Un mosaico di saperi e testimonianze che sollecita un cambio di paradigma e ribadisce una verità imprescindibile: l’architettura può (e deve) farsi strumento pedagogico, di risocializzazione e di speranza. Il volume intende rompere il silenzio su una realtà spesso ignorata, sollecitando riflessioni, nuove strategie e investimenti concreti per il futuro dei minorenni ristretti.
Minorenni in carcere. Progetti e percorsi ristretti per Casal del Marmo / Giofre, Francesca. - (2025), pp. 1-294.
Minorenni in carcere. Progetti e percorsi ristretti per Casal del Marmo
francesca giofrePrimo
2025
Abstract
The book discusses the issue of juvenile delinquency and the physical spaces where young offenders are confined, adopting a multidisciplinary lens that weaves together pedagogy, architecture, law, sociology, and art. It offers a snapshot of the current debate, highlighting proposals and normative contradictions within a constantly evolving reality, and it provides a critical analysis of existing models, putting forward innovative perspectives. A mosaic of knowledge and testimonies, the book calls for a paradigm shift and reaffirms an essential truth: architecture can (and must) serve as a pedagogical tool, a means of resolocialization, and a symbol of hope. The book aims to break the silence surrounding a frequently overlooked reality, encouraging reflection, the development of new strategies, and tangible investments for the future of confined young offenders.| File | Dimensione | Formato | |
|---|---|---|---|
|
Giofrè_Minorenni-carcere_2025.pdf
solo gestori archivio
Note: copertina e indice
Tipologia:
Versione editoriale (versione pubblicata con il layout dell'editore)
Licenza:
Tutti i diritti riservati (All rights reserved)
Dimensione
221.12 kB
Formato
Adobe PDF
|
221.12 kB | Adobe PDF | Contatta l'autore |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.


