The project analyses the territory to identify special waste storage, recycling and disposal centres, maintaining a radius of 30 km from the intervention area. Through quantitative analyses represented graphically, data on building components and spatial quantities are related to support a multiscale approach. Starting from the raw BIM data, the components are classified by type (mullions, beams, floors) and material (concrete, steel, Petralit), allowing a "spectrometry" of the building. This classification is essential to optimise the disassembly, logistics and upcycling design phases, allowing an accurate estimate of the quantities and types of materials available. The analysis results in a preliminary distinction between materials for circular (upcycling) and linear (disposal) processes, calculating volume and weight to plan temporary storage areas and transport. The spatial map shows distances and routes, considering a proximate area of 30 km, and distinguishes between rail, main and secondary roads. The collected data are summarised in tables indicating weight, volume and number of trips for each final destination, also providing upcycling percentages with respect to total weight and volume. This representation provides an integrated view of the logistics and ecological impact of the project, facilitating effective planning and optimisation of the material life cycle.

Il progetto analizza il territorio per individuare centri di stoccaggio, riciclaggio e smaltimento rifiuti speciali, mantenendo un raggio di 30 km dall’area di intervento. Attraverso analisi quantitative rappresentate graficamente, i dati sulle componenti dell’edificio e le grandezze territoriali sono messi in relazione per supportare un approccio multiscala. Partendo dai dati grezzi BIM, i componenti sono classificati per tipologia (montanti, travi, solai) e materiale (calcestruzzo, acciaio, Petralit), permettendo una “spettrometria” del manufatto. Questa classificazione risulta essenziale per ottimizzare le fasi di smontaggio, logistica e progettazione di upcycling, consentendo una stima accurata delle quantità e tipologie di materiali a disposizione. Dall'analisi risulta una distinzione preliminare tra i materiali destinati a processi circolari (upcycling) e lineari (smaltimento), calcolando il volume e il peso per pianificare aree di deposito temporaneo e trasporti. La mappa territoriale mostra le distanze e i percorsi, considerando un’area prossemica di 30 km, e distingue tra trasporti ferroviari, strade principali e secondarie. I dati raccolti sono sintetizzati in tabelle che indicano peso, volume e numero di viaggi per ogni destinazione finale, fornendo anche percentuali di upcycling rispetto al peso e volume totali. Questa rappresentazione fornisce una visione integrata della logistica e dell’impatto ecologico del progetto, favorendo un’efficace pianificazione e ottimizzazione del ciclo di vita dei materiali.

Trasportare, stoccare, trasformare. Transport, store, transform / ANELLI-MONTI, Michele; Famiglietti, Giulia; Minuto, Giulio. - (2024), pp. 44-49.

Trasportare, stoccare, trasformare. Transport, store, transform

Michele, Anelli-Monti;Giulia, Famiglietti;
2024

Abstract

The project analyses the territory to identify special waste storage, recycling and disposal centres, maintaining a radius of 30 km from the intervention area. Through quantitative analyses represented graphically, data on building components and spatial quantities are related to support a multiscale approach. Starting from the raw BIM data, the components are classified by type (mullions, beams, floors) and material (concrete, steel, Petralit), allowing a "spectrometry" of the building. This classification is essential to optimise the disassembly, logistics and upcycling design phases, allowing an accurate estimate of the quantities and types of materials available. The analysis results in a preliminary distinction between materials for circular (upcycling) and linear (disposal) processes, calculating volume and weight to plan temporary storage areas and transport. The spatial map shows distances and routes, considering a proximate area of 30 km, and distinguishes between rail, main and secondary roads. The collected data are summarised in tables indicating weight, volume and number of trips for each final destination, also providing upcycling percentages with respect to total weight and volume. This representation provides an integrated view of the logistics and ecological impact of the project, facilitating effective planning and optimisation of the material life cycle.
2024
Upcycling Architecture in Italy. Design Workshop. Risultati | Results
979-12-81583-09-2
Il progetto analizza il territorio per individuare centri di stoccaggio, riciclaggio e smaltimento rifiuti speciali, mantenendo un raggio di 30 km dall’area di intervento. Attraverso analisi quantitative rappresentate graficamente, i dati sulle componenti dell’edificio e le grandezze territoriali sono messi in relazione per supportare un approccio multiscala. Partendo dai dati grezzi BIM, i componenti sono classificati per tipologia (montanti, travi, solai) e materiale (calcestruzzo, acciaio, Petralit), permettendo una “spettrometria” del manufatto. Questa classificazione risulta essenziale per ottimizzare le fasi di smontaggio, logistica e progettazione di upcycling, consentendo una stima accurata delle quantità e tipologie di materiali a disposizione. Dall'analisi risulta una distinzione preliminare tra i materiali destinati a processi circolari (upcycling) e lineari (smaltimento), calcolando il volume e il peso per pianificare aree di deposito temporaneo e trasporti. La mappa territoriale mostra le distanze e i percorsi, considerando un’area prossemica di 30 km, e distingue tra trasporti ferroviari, strade principali e secondarie. I dati raccolti sono sintetizzati in tabelle che indicano peso, volume e numero di viaggi per ogni destinazione finale, fornendo anche percentuali di upcycling rispetto al peso e volume totali. Questa rappresentazione fornisce una visione integrata della logistica e dell’impatto ecologico del progetto, favorendo un’efficace pianificazione e ottimizzazione del ciclo di vita dei materiali.
modern heritage; design for disassembly; upcycling
02 Pubblicazione su volume::02a Capitolo o Articolo
Trasportare, stoccare, trasformare. Transport, store, transform / ANELLI-MONTI, Michele; Famiglietti, Giulia; Minuto, Giulio. - (2024), pp. 44-49.
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