The volume gathers essays that several colleagues and friends wished to dedicate to Francesca Cocchini, formerly a Full Professor of History of Christianity and Churches at Sapienza University of Rome. To pay tribute to her, it was decided to focus collectively on a topic dear to her, catechesis, but approached in line with the tradition of historical-religious studies in which she was trained: the transmission of various religious traditions, different in chronology and context, to younger generations. The essays collected here, therefore, offer a diverse and complex overview of the role played by individuals, communities, and institutions in relation to a fundamental practice for the establishment and spread of a certain religious group. They also explore the self-representation that can be inferred from it, as well as the multiple factors – social, political, economic, cultural – that have influenced it and upon which it also acts. From Greece to India, from late ancient Christianity to modern Judaism, the volume thus proposes a kaleidoscope of “divine pedagogies” around the world and through history, attentive to the most current lines of research and the teachings of those who inspired it.

Il volume raccoglie i saggi che alcuni colleghi e amici hanno voluto dedicare a Francesca Cocchini, già Professore Ordinario di Storia del cristianesimo e delle chiese presso Sapienza Università di Roma. Per renderle omaggio, si è scelto di convergere tutti su un tema a lei caro, la catechesi, ma declinato in coerenza con quella tradizione di studi storico-religiosi nella quale ella si è formata: la trasmissione di tradizioni religiose diverse, per cronologia e ambiente, ai più giovani. I saggi qui raccolti offrono, dunque, una panoramica variegata e complessa sul ruolo giocato da individui, comunità e istituzioni in rapporto ad una pratica fondamentale per il radicamento e la diffusione di un certo gruppo religioso, ma anche si interrogano sull’autorappresentazione che se ne può dedurre, nonché sui molteplici fattori – sociali, politici, economici, culturali – che l’hanno influenzata e su cui pur essa agisce. Dalla Grecia all’India, dal cristianesimo tardoantico all’ebraismo di età moderna, il volume propone quindi un caleidoscopio di “pedagogie divine” in giro per il mondo e per la storia, attento alle più attuali linee di ricerca ed al magistero di chi lo ha ispirato.

Pedagogie divine. Studi in onore di Francesca Cocchini / Ferrara, M; Zocca, E. - (2024), pp. 1-117.

Pedagogie divine. Studi in onore di Francesca Cocchini

ferrara m;zocca e
2024

Abstract

The volume gathers essays that several colleagues and friends wished to dedicate to Francesca Cocchini, formerly a Full Professor of History of Christianity and Churches at Sapienza University of Rome. To pay tribute to her, it was decided to focus collectively on a topic dear to her, catechesis, but approached in line with the tradition of historical-religious studies in which she was trained: the transmission of various religious traditions, different in chronology and context, to younger generations. The essays collected here, therefore, offer a diverse and complex overview of the role played by individuals, communities, and institutions in relation to a fundamental practice for the establishment and spread of a certain religious group. They also explore the self-representation that can be inferred from it, as well as the multiple factors – social, political, economic, cultural – that have influenced it and upon which it also acts. From Greece to India, from late ancient Christianity to modern Judaism, the volume thus proposes a kaleidoscope of “divine pedagogies” around the world and through history, attentive to the most current lines of research and the teachings of those who inspired it.
2024
Il volume raccoglie i saggi che alcuni colleghi e amici hanno voluto dedicare a Francesca Cocchini, già Professore Ordinario di Storia del cristianesimo e delle chiese presso Sapienza Università di Roma. Per renderle omaggio, si è scelto di convergere tutti su un tema a lei caro, la catechesi, ma declinato in coerenza con quella tradizione di studi storico-religiosi nella quale ella si è formata: la trasmissione di tradizioni religiose diverse, per cronologia e ambiente, ai più giovani. I saggi qui raccolti offrono, dunque, una panoramica variegata e complessa sul ruolo giocato da individui, comunità e istituzioni in rapporto ad una pratica fondamentale per il radicamento e la diffusione di un certo gruppo religioso, ma anche si interrogano sull’autorappresentazione che se ne può dedurre, nonché sui molteplici fattori – sociali, politici, economici, culturali – che l’hanno influenzata e su cui pur essa agisce. Dalla Grecia all’India, dal cristianesimo tardoantico all’ebraismo di età moderna, il volume propone quindi un caleidoscopio di “pedagogie divine” in giro per il mondo e per la storia, attento alle più attuali linee di ricerca ed al magistero di chi lo ha ispirato.
insegnamento, giovani, esegesi
Ferrara, M; Zocca, E
06 Curatela::06a Curatela
Pedagogie divine. Studi in onore di Francesca Cocchini / Ferrara, M; Zocca, E. - (2024), pp. 1-117.
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/11573/1707292
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