The essay addresses the criticality of the system of a national evaluation of school from the path that is made with the IEA and PISA international surveys and proposing an alternative model to that currently adopted is not intended to judge the outcomes of the education system and the teachers, but to help the school system and teachers to better achieve their educational goals. It emphasizes the need for an approach to evaluation which refers to the most advanced scientific methods. A national assessment system should be autonomous and able to make better use of methodologies developed at the international level by diversifying the means of detection and giving back to the schools reliable tools to verify the results of training in all disciplines in the curricula provided.
Il saggio affronta le criticità dell'impianto di un sistema valutazione nazionale della scuola a partire dal percorso che si è realizzato con le indagini internazionali IEA e PISA e proponendo un modello alternativo a quello attualmente adottato finalizzato non a giudicare gli esiti del sistema scolastico e gli insegnanti, ma ad aiutare il sistema scolastico e gli insegnanti a raggiungere meglio i loro obiettivi formativi. Si pone l'accento sulla necessità di un approccio alla valutazione che faccia riferimento alle metodologie scientifiche più avanzate. Un sistema di valutazione nazionale dovrebbe essere autonomo e in grado di utilizzare al meglio le metodologie messe a punto a livello internazionale diversificando gli strumenti di rilevazione e restituendo alle scuole strumenti affidabili per verificare gli esiti formativi in tutte le discipline previste nei curricula.
Fini e strumenti della valutazione di sistema / Lucisano, Pietro. - 1(2010), pp. 25-46.
Fini e strumenti della valutazione di sistema
LUCISANO, Pietro
2010
Abstract
The essay addresses the criticality of the system of a national evaluation of school from the path that is made with the IEA and PISA international surveys and proposing an alternative model to that currently adopted is not intended to judge the outcomes of the education system and the teachers, but to help the school system and teachers to better achieve their educational goals. It emphasizes the need for an approach to evaluation which refers to the most advanced scientific methods. A national assessment system should be autonomous and able to make better use of methodologies developed at the international level by diversifying the means of detection and giving back to the schools reliable tools to verify the results of training in all disciplines in the curricula provided.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.