The data on poverty and educational poverty in Italy define a situation that can be placed within the sphere of social emergencies. The issue has become even more central following the Covid-19 emergency that has amplified the conditions of risk, similarly, albeit with due differences, to previous emergencies that have affected our country. The contribution aims to reflect on resilience oriented educational responses from the perspective of the capability approach and ecological systemic theory.
I dati sulla povertà e sulla povertà educativa in Italia definiscono una situazione che può essere collocata nell’ambito delle emergenze sociali. Il tema ha assunto ancora più centralità a seguito dell’emergenza Covid-19 che ha amplificato le condizioni di rischio, analogamente, seppur con le dovute differenze, alle precedenti emergenze che hanno interessato il nostro Paese. Il contributo si propone di operare una riflessione sulle risposte educative orientate alla resilienza nella prospettiva del capability approach e della teoria ecologico-sistemica.
La povertà educativa come emergenza e nelle emergenze Tracciare percorsi sistemici per la promozione di risposte resilienti / Di Genova, Nicoletta. - (2022), pp. 93-101. - EDUCAZIONE TERRA NATURA.
La povertà educativa come emergenza e nelle emergenze Tracciare percorsi sistemici per la promozione di risposte resilienti
Di Genova, Nicoletta
2022
Abstract
The data on poverty and educational poverty in Italy define a situation that can be placed within the sphere of social emergencies. The issue has become even more central following the Covid-19 emergency that has amplified the conditions of risk, similarly, albeit with due differences, to previous emergencies that have affected our country. The contribution aims to reflect on resilience oriented educational responses from the perspective of the capability approach and ecological systemic theory.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.