This study focuses on the warrior aspect of Inanna / Ištar, one of the oldest and most complex Mesopotamian deities. The aim is to investigate how the experience of warfare was organized through the symbolic connections that linked this goddess to the sphere of confusion, dance and play. The analysis is conducted taking into account myths, hymns and prayers from the third to the first millennium BC; particular attention is paid to the study of performances or objects linked through metonymy or metaphor to the warlike exercise of Inanna / Ištar, such as the gūštu dance, the pukku and mekkû instruments, and the games of rope, pawns and astragals.
In questo studio sono analizzate alcune peculiarità dell’aspetto guerriero di Inanna / Ištar, una delle divinità più antiche e complesse dell’antica Mesopotamia. Lo scopo è di investigare in che modo l’esperienza della guerra fosse organizzata grazie ai nessi simbolici che legavano la dea alla sfera della confusione, della danza e del gioco. L’analisi è condotta tenendo conto di miti, inni e preghiere dal III al I millennio a.C.; una particolare attenzione è posta allo studio di performance o oggetti legati tramite metonimia o metafora all’esercizio guerriero di Inanna / Ištar, quali la danza gūštu, gli strumenti pukku e mekkû e i giochi della corda, delle pedine e degli astragali.
"La danza di Inanna". Confusione, danza e gioco nell'aspetto guerriero di Inanna / Ištar / Ceravolo, Marinella. - (2022), pp. 53-70. - QUADERNI DI SMSR.
"La danza di Inanna". Confusione, danza e gioco nell'aspetto guerriero di Inanna / Ištar
Marinella Ceravolo
2022
Abstract
This study focuses on the warrior aspect of Inanna / Ištar, one of the oldest and most complex Mesopotamian deities. The aim is to investigate how the experience of warfare was organized through the symbolic connections that linked this goddess to the sphere of confusion, dance and play. The analysis is conducted taking into account myths, hymns and prayers from the third to the first millennium BC; particular attention is paid to the study of performances or objects linked through metonymy or metaphor to the warlike exercise of Inanna / Ištar, such as the gūštu dance, the pukku and mekkû instruments, and the games of rope, pawns and astragals.File | Dimensione | Formato | |
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