The exhibition takes place in a Liberty room in the municipality of Sant’Agata de’ Goti (BN), dating back to the early twentieth century. A sumptuously frescoed space, with warm colors, inside which are available solid wood furniture - coeval with the room - painted in an intense black. A large golden chandelier descends to the center of the room and, together with the floral wall sconces, regulates lights and shadows of the space at all hours. In this place, setting up an exhibition on freedom with a small budget and the extreme constraints imposed by the aesthetic and historical nature of the room, made the choice of composition through the search for a synthetic act, that tried to combine a simple geometric body and a strong desire for formal expression. The object is placed in the center of the room to be independent from the historical members of the place that hosts it and to create an exhibition experience such that the patrons could, on the one hand, observe the ten works of architects and artists under 35 placed along the wooden body of the setting and, on the other, observe the frescoed walls and furnishings of the room, which is usually not open to external visits. The system consists of strips of spruce rough 2 cm by 4 cm, 2 meters long. The step of the elements and their slender nature have, in some way, facilitated the generation of a plant in the form of broken open at all angles of ninety degrees, to allow the slender structure to be self-supporting and be able to respond to the modest horizontal forces, resulting from any impact of users with the installation. So the euclidean body of the exhibition unfolds in the room with its vertical scan of slats, absolutely remarkable from side to side, with the sun and only opaque portions due to the works on display. On the two warheads the object almost "rears", gets up a meter and becomes opaque. In this way separates the section of works produced by architects from the section of works produced by artists, outlines the beginning and the end of the broken clearly even in the raised, emphasizes its presence in the crowded room and stands as a pretext to insert the colophon directly on the installation. In its insinuation and articulation in space, this Euclidean skeleton visually incorporates the chandelier and tries to establish a dialectical relationship with all the elements present in the room: a changing relationship at every step since the motion, as a unique opportunity to experience space, it imposes a continuous change of perspective to identify a thousand possible internal landscapes made of views, vanishing points, colors, geometries, textures, lights and looks.

L’allestimento si insedia in una sala in stile liberty del comune di Sant’Agata de’ Goti (BN), risalente ai primi anni del Novecento. Uno spazio sontuosamente affrescato, dai colori caldi e tenui, all’interno del quale si dispongono arredi in legno massello - coevi alla sala - verniciati di un nero intenso. Un grande lampadario dorato discende al centro della stanza e, assieme alle applique floreali alle pareti, norma luci e ombre dello spazio a tutte le ore. In questo luogo, allestire una mostra sulla libertà con un budget esiguo e con gli estremi vincoli imposti dalla natura estetica e storica della sala, ha fatto transitare la scelta compositiva attraverso la ricerca di un atto sintetico, che provasse a coniugare un corpo geometrico semplice e una forte volontà di espressione formale. L’oggetto si colloca al centro della sala per essere indipendente dalle membra storiche del luogo che lo ospita e per creare una esperienza espositiva tale che gli avventori potessero, da una parte, osservare le dieci opere di architetti e artisti under 35 collocate lungo il corpo ligneo dell’allestimento e, dall’altra, osservare le pareti affrescate e gli arredi della sala, che di solito non è aperta a visite esterne. Il sistema è costituito di listelli di abete grezzo di 2 centimetri per 4 centimetri, lunghi 2 metri. Il passo degli elementi e la loro esile natura hanno, in un qualche modo, agevolato la generazione di una pianta in forma di spezzata aperta con tutti gli angoli di novanta gradi, per consentire alla struttura snella di essere autoportante e riuscire a rispondere ai modesti sforzi orizzontali, derivanti da eventuali urti dei fruitori con l’installazione. Così il corpo euclideo dell’allestimento si snoda nella sala con la sua scansione verticale di listelli, assolutamente traguardabile da parte a parte, con le sole e uniche porzioni opache dovute alle opere esposte. Sulle due testate l’oggetto quasi “impenna”, si alza di un metro e diventa opaco. In questo modo separa la sezione di opere prodotte da architetti dalla sezione di opere prodotte da artisti, delinea l’inizio e la fine della spezzata chiaramente anche in alzato, enfatizza la sua presenza nella sala affollata e si pone come il pretesto per inserire i colophon direttamente sull’installazione. Nel suo insinuarsi e articolarsi nello spazio, questo scheletro euclideo ingloba visivamente anche il lampadario e prova a instaurare un rapporto dialettico con tutti gli elementi presenti nella sala: un rapporto cangiante ad ogni passo poiché il moto, come unica possibilità di esperire lo spazio, impone un continuo cambio di prospettiva per individuare mille possibili paesaggi interni fatti di scorci, punti di fuga, colori, geometrie, trame, luci e sguardi.

Progetto allestitivo per la mostra "Eleuthera. Declinazioni della libertà" / Arcopinto, Luigi. - (2022).

Progetto allestitivo per la mostra "Eleuthera. Declinazioni della libertà"

Arcopinto, Luigi
2022

Abstract

The exhibition takes place in a Liberty room in the municipality of Sant’Agata de’ Goti (BN), dating back to the early twentieth century. A sumptuously frescoed space, with warm colors, inside which are available solid wood furniture - coeval with the room - painted in an intense black. A large golden chandelier descends to the center of the room and, together with the floral wall sconces, regulates lights and shadows of the space at all hours. In this place, setting up an exhibition on freedom with a small budget and the extreme constraints imposed by the aesthetic and historical nature of the room, made the choice of composition through the search for a synthetic act, that tried to combine a simple geometric body and a strong desire for formal expression. The object is placed in the center of the room to be independent from the historical members of the place that hosts it and to create an exhibition experience such that the patrons could, on the one hand, observe the ten works of architects and artists under 35 placed along the wooden body of the setting and, on the other, observe the frescoed walls and furnishings of the room, which is usually not open to external visits. The system consists of strips of spruce rough 2 cm by 4 cm, 2 meters long. The step of the elements and their slender nature have, in some way, facilitated the generation of a plant in the form of broken open at all angles of ninety degrees, to allow the slender structure to be self-supporting and be able to respond to the modest horizontal forces, resulting from any impact of users with the installation. So the euclidean body of the exhibition unfolds in the room with its vertical scan of slats, absolutely remarkable from side to side, with the sun and only opaque portions due to the works on display. On the two warheads the object almost "rears", gets up a meter and becomes opaque. In this way separates the section of works produced by architects from the section of works produced by artists, outlines the beginning and the end of the broken clearly even in the raised, emphasizes its presence in the crowded room and stands as a pretext to insert the colophon directly on the installation. In its insinuation and articulation in space, this Euclidean skeleton visually incorporates the chandelier and tries to establish a dialectical relationship with all the elements present in the room: a changing relationship at every step since the motion, as a unique opportunity to experience space, it imposes a continuous change of perspective to identify a thousand possible internal landscapes made of views, vanishing points, colors, geometries, textures, lights and looks.
File allegati a questo prodotto
File Dimensione Formato  
Arcopinto_Scheletro-euclideo_2022.pdf

solo gestori archivio

Note: Materiale sintetico di progetto
Tipologia: Altro materiale allegato
Licenza: Tutti i diritti riservati (All rights reserved)
Dimensione 1.77 MB
Formato Adobe PDF
1.77 MB Adobe PDF   Contatta l'autore
Arcopinto_Scheletro-euclideo_Platform_2022.pdf

solo gestori archivio

Note: estratto pdf della rivista in cui è stato pubblicato il progetto
Tipologia: Versione editoriale (versione pubblicata con il layout dell'editore)
Licenza: Tutti i diritti riservati (All rights reserved)
Dimensione 8.05 MB
Formato Adobe PDF
8.05 MB Adobe PDF   Contatta l'autore

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/11573/1656082
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact