The essay analyses and critically interprets the new version of Mariano Bàino's novel L'uomo avanzato, taking into account the textual variations with respect to the first edition published in 2008 and the new, previously unpublished iconographic apparatus that accompanies the work. After locating the equoreal theme in Bàino's entire oeuvre, a literary image and a key point since his debut work, the study highlights the relationships with the hypotheses of "L'uomo avanzato", in particular with Daniel Dafoe's "Robinson Crusoe", from which Bàino's novel takes a wide and critical distance, even overturning some of its assumptions. The essay also identifies and comments on quotations from other literary sources - for example from T.S. Eliot's "Four Quartets", from Edoardo Sanguineti's "Purgatorio de l'Inferno", and references to Gustave Flaubert's "Un coeur simple" and to some poetic and narrative texts by Aldo Palazzeschi.
Il saggio analizza e interpreta criticamente la nuova versione del romanzo di Mariano Bàino intitolato "L'uomo avanzato" tenendo conto delle varianti testuali rispetto alla prima edizione apparsa nel 2008 e del nuovo, inedito apparato iconografico che correda l'opera. Dopo aver collocato nell'intera opea di Bàino il tema equoreo, immagine letteraria e nodo di rilievo fin dall'opera di esordio, lo studio evidenzia i rapporti con gli ipotesti de "L'uomo avanzato", in particolare con l'opera di Daniel Dafoe "Robinson Crusoe", da cui il romanzo di Bàino prende ampia e critica distanza, arrivando a rovesciarne alcuni assunti. Il saggio inoltre individua e commenta le citazioni da altre fonti letterarie - ad esempio da "Four Quartets" di T.S. Eliot, da "Purgatorio de l'Inferno" di Edoardo Sanguineti, e i riferimenti a "Un coeur simple" di Gustave Flaubert e ad alcuni testi poetici e narrativi di Aldo Palazzeschi.
No Table in the Wilderness / Bello, Cecilia. - (2021), pp. 135-154.
No Table in the Wilderness
Bello, Cecilia
2021
Abstract
The essay analyses and critically interprets the new version of Mariano Bàino's novel L'uomo avanzato, taking into account the textual variations with respect to the first edition published in 2008 and the new, previously unpublished iconographic apparatus that accompanies the work. After locating the equoreal theme in Bàino's entire oeuvre, a literary image and a key point since his debut work, the study highlights the relationships with the hypotheses of "L'uomo avanzato", in particular with Daniel Dafoe's "Robinson Crusoe", from which Bàino's novel takes a wide and critical distance, even overturning some of its assumptions. The essay also identifies and comments on quotations from other literary sources - for example from T.S. Eliot's "Four Quartets", from Edoardo Sanguineti's "Purgatorio de l'Inferno", and references to Gustave Flaubert's "Un coeur simple" and to some poetic and narrative texts by Aldo Palazzeschi.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
Bello_No-Table_2021.pdf
solo gestori archivio
Tipologia:
Versione editoriale (versione pubblicata con il layout dell'editore)
Licenza:
Tutti i diritti riservati (All rights reserved)
Dimensione
1.75 MB
Formato
Adobe PDF
|
1.75 MB | Adobe PDF | Contatta l'autore |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.