Education is an important factor: the variable of education was integrated in models of economic development as a result of the problems, which arose in the late fifties of the twentieth century, that empirical tests of the theory of growth encountered in attributing to the traditional two-factor , capital and labor, a definite effect on aggregate productivity growth. On the basis of these beliefs, and to confirm that the idea of a catalog, that ricostruisse briefly the major historical events and describe all the activities and development of the Faculty, was the right one, it was the realization in the heart of the Latin new home. The protagonists of this catalog are the images that tell the people, the place and the multifaceted journey which ended with the inauguration of a university faculty. Will be outlined in the first part of the century-old roots of the Faculty of Economics, Sapienza University of Rome and the main historical stages of the birth of the headquarters of Latin America. A part of the historical reconstruction of the origins of the current home of the Faculty and the stories of those who have gone before groups of students that today animate this space represent the memory of the place, not to forget.
L’istruzione è un fattore importante: la variabile dell’istruzione fu integrata nei modelli di sviluppo economico in seguito ai problemi, sorti alla fine degli anni Cinquanta del Novecento, che le verifiche empiriche della teoria della crescita incontrarono nell’attribuire a due fattori tradizionali, capitale e lavoro, un indubbio effetto sulla crescita aggregata della produttività. Sulla base di queste convinzioni e a conferma che l’idea di un catalogo, che ricostruisse in modo sintetico le principali vicende storiche e descrivesse tutte le attività e lo sviluppo della Facoltà, fosse quella giusta, è stata la realizzazione nel cuore della città di Latina della nuova sede. I protagonisti di questo catalogo sono le immagini che raccontano le persone, il luogo e il poliedrico cammino conclusosi con l’inaugurazione di una facoltà universitaria. Verranno delineate nella prima parte le radici centenaria della Facoltà di Economia Sapienza Università di Roma e le tappe storiche principali della nascita della sede di Latina. Una parte storica di ricostruzione delle origini della sede attuale della Facoltà e le storie di coloro che hanno preceduto i gruppi di studenti che oggi animano questo spazio rappresentano la memoria del luogo, per non dimenticare.
Motivazioni per un catalogo sulla Facoltà / Strangio, Donatella. - STAMPA. - (2007), pp. 17-19.
Motivazioni per un catalogo sulla Facoltà
STRANGIO, Donatella
2007
Abstract
Education is an important factor: the variable of education was integrated in models of economic development as a result of the problems, which arose in the late fifties of the twentieth century, that empirical tests of the theory of growth encountered in attributing to the traditional two-factor , capital and labor, a definite effect on aggregate productivity growth. On the basis of these beliefs, and to confirm that the idea of a catalog, that ricostruisse briefly the major historical events and describe all the activities and development of the Faculty, was the right one, it was the realization in the heart of the Latin new home. The protagonists of this catalog are the images that tell the people, the place and the multifaceted journey which ended with the inauguration of a university faculty. Will be outlined in the first part of the century-old roots of the Faculty of Economics, Sapienza University of Rome and the main historical stages of the birth of the headquarters of Latin America. A part of the historical reconstruction of the origins of the current home of the Faculty and the stories of those who have gone before groups of students that today animate this space represent the memory of the place, not to forget.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.