Il saggio propone una visione storica d’insieme delle strategie di educazione linguistica in Italia dall’Unità agli anni Novanta del Novecento. I metodi di insegnamento della lingua madre sono inseriti nel contesto delle tradizionali divisioni del paese, dal punto di vista sia economico-politico, sia linguistico. Anche da questo angolo visuale, la questione della lingua sembra rimanere un dato caratterizzante del “caso italiano”, anche in relazione ai gravi ritardi delle politiche di alfabetizzazione. In this essay a temptative overview of Educational linguistics in Italy from 1861 to the 1990s is given. Teaching strategies of the Italian language are considered in the framework of the historical and sociolinguistic condition of Italy, including traditional divisions from both a political-economical and linguistic point of view. It is suggested that the “questione della lingua” has up to recent times remained a critical point of Italian culture, along with delays in literacy’s development which still affect communication on the public scale.
Teaching Italian in Italy: From 19th century National Unification Linguistic Policies to 'Linguistic Education' / Gensini, Stefano. - STAMPA. - 6/2(2007), pp. 722-761.
Teaching Italian in Italy: From 19th century National Unification Linguistic Policies to 'Linguistic Education'
GENSINI, STEFANO
2007
Abstract
Il saggio propone una visione storica d’insieme delle strategie di educazione linguistica in Italia dall’Unità agli anni Novanta del Novecento. I metodi di insegnamento della lingua madre sono inseriti nel contesto delle tradizionali divisioni del paese, dal punto di vista sia economico-politico, sia linguistico. Anche da questo angolo visuale, la questione della lingua sembra rimanere un dato caratterizzante del “caso italiano”, anche in relazione ai gravi ritardi delle politiche di alfabetizzazione. In this essay a temptative overview of Educational linguistics in Italy from 1861 to the 1990s is given. Teaching strategies of the Italian language are considered in the framework of the historical and sociolinguistic condition of Italy, including traditional divisions from both a political-economical and linguistic point of view. It is suggested that the “questione della lingua” has up to recent times remained a critical point of Italian culture, along with delays in literacy’s development which still affect communication on the public scale.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.