Analysis of "Un minuto di cinema" (One minute of cinema), an exemplary and unrepeatable case of cine-poetic construction, and of filmic thought of temporality, expressed in the form of a synthetic para-surrealist "scenario" by Cesare Zavattini in 1942, in the imminence of his formulations of that "permanent" (and "ontological", in the interpretation of André Bazin) neo-realism that will see him as a protagonist in the post-war season.
Analisi di "Un minuto di cinema", esemplare quanto irripetibile caso di costruzione cine-poetica, e di pensiero filmico della temporalità, espresso in forma di sintetico "scenario" (para-surrealista) da Cesare Zavattini nel 1942, nell'imminenza delle suoi formulazioni, da parte sua, di quel neorealismo 'permanente' (e "ontologico", nell'interpretazione di André Bazin), che lo vedrà protagonista nella stagione postbellica.
Il rovescio di un minuto / Pomilio, Tommaso. - (2021), pp. 109-121.
Il rovescio di un minuto
Tommaso Pomilio
2021
Abstract
Analysis of "Un minuto di cinema" (One minute of cinema), an exemplary and unrepeatable case of cine-poetic construction, and of filmic thought of temporality, expressed in the form of a synthetic para-surrealist "scenario" by Cesare Zavattini in 1942, in the imminence of his formulations of that "permanent" (and "ontological", in the interpretation of André Bazin) neo-realism that will see him as a protagonist in the post-war season.File | Dimensione | Formato | |
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