The essay proposes some remarks on the Old French chansonnier j (Paris, BnF, n.a. fr. 21677): the manuscript, despite a limited textual corpus (nine chansons pieuses, some of which are fragmentary), constitutes indeed a good point of observation for selection and attribution processes. In particular, the paper focuses on two compositions here assigned to Thibaut de Champagne: albeit the rubrics cannot be considered reliable, they constitute a remarkable testimony of the reception of the trouvère (probably in Arras’s milieu, as some contextual references seem to show).
Nel presente contributo si propongono rilievi sul canzoniere antico-francese j (Paris, BnF, n.a. fr. 21677). Il manufatto, nonostante il corpus testuale assai limitato (nove chansons pieuses, di cui alcune frammentarie), costituisce sicuramente un buon punto di osservazione non solo per i processi di selezione, ma anche di attribuzione. In particolare, ci si sofferma su due componimenti qui attribuiti a Thibaut de Champagne: nonostante le rubriche non possano considerarsi del tutto attendibili, esse costituiscono comunque una testimonianza notevole della ricezione del troviero (probabilmente nel milieu di Arras, cui alcune convergenze sembrano riportare).
Sul canzoniere antico-francese j: Thibaut de Champagne (e dintorni) / Gatti, L. - (2020), pp. 187-204.
Sul canzoniere antico-francese j: Thibaut de Champagne (e dintorni)
GATTI L
2020
Abstract
The essay proposes some remarks on the Old French chansonnier j (Paris, BnF, n.a. fr. 21677): the manuscript, despite a limited textual corpus (nine chansons pieuses, some of which are fragmentary), constitutes indeed a good point of observation for selection and attribution processes. In particular, the paper focuses on two compositions here assigned to Thibaut de Champagne: albeit the rubrics cannot be considered reliable, they constitute a remarkable testimony of the reception of the trouvère (probably in Arras’s milieu, as some contextual references seem to show).I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.