Continuously present in the set of regimes of action and interaction in social reality, the existence - in the incessant passages between the regimes - of moments of gratuity, "however modest, cannot be considered negligible" (Boltanski, 2015). In the fundamental attempt of science to produce assertions, and links between assertions about reality, with a reasonable claim of impersonality, the aprioristic rejection of a reality present in society, however discrete, would mean the denial of science itself. In the relationship of reciprocal determination between person and society, where distinction and interaction compose the fundamental dynamic, the perspective of love-ape advocates the possibility of approaching the main foundation of the social relationship, permitting a real and legitimate cognoscitive accent on that which is frequently ignored by modern theories of action, more widely known and based on the hypothesis of a generalized elementary rationality, and which are not sufficient to make comprehensible many ordinary situations in which people give more than common logic would predict, expect or hypothesize.
Continuamente presente nell'insieme dei regimi di azione e interazione nella realtà sociale, l'esistenza - negli incessanti passaggi tra i regimi - dei momenti di gratuità, "per quanto modesti, non possono essere considerati trascurabili" (Boltanski, 2015). Nel tentativo fondamentale della scienza di produrre asserzioni, e nessi tra asserzioni sulla realtà, con una ragionevole pretesa di impersonalità, il rifiuto aprioristico di una realtà presente nella società, per quanto discreta, significherebbe la negazione della scienza stessa. Nella relazione di determinazione reciproca tra persona e società, dove distinzione e interazione costituiscono la dinamica fondamentale, la prospettiva dell'amore-ape sostiene la possibilità di avvicinarsi al fondamento principale della relazione sociale, permettendo un reale e legittimo accento conoscitivo su ciò che è frequentemente ignorato dalle moderne teorie dell'azione, più conosciute e basate sull'ipotesi di una razionalità elementare generalizzata, e che non sono sufficienti a rendere comprensibili molte situazioni ordinarie in cui le persone danno più di quanto preveda, si aspetti o ipotizzi la logica comune
Teoria e empiria do ágape nas ciências sociais: uma fundamental reviravolta na questão / TAVARES GALINDO, Lucas Filho. - (2014), pp. 35-57.
Teoria e empiria do ágape nas ciências sociais: uma fundamental reviravolta na questão
TAVARES GALINDO, Lucas Filho
2014
Abstract
Continuously present in the set of regimes of action and interaction in social reality, the existence - in the incessant passages between the regimes - of moments of gratuity, "however modest, cannot be considered negligible" (Boltanski, 2015). In the fundamental attempt of science to produce assertions, and links between assertions about reality, with a reasonable claim of impersonality, the aprioristic rejection of a reality present in society, however discrete, would mean the denial of science itself. In the relationship of reciprocal determination between person and society, where distinction and interaction compose the fundamental dynamic, the perspective of love-ape advocates the possibility of approaching the main foundation of the social relationship, permitting a real and legitimate cognoscitive accent on that which is frequently ignored by modern theories of action, more widely known and based on the hypothesis of a generalized elementary rationality, and which are not sufficient to make comprehensible many ordinary situations in which people give more than common logic would predict, expect or hypothesize.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.