A valuable document, which bears the date of 1939, celebrating the construction of the historical site of the Faculty of Architecture of Rome: a booklet of about one hundred and eighty pages, unnumbered, which contains an essay by Gustavo Giovannoni and reproductions of works of the students made courses in Architectural Design and Elements of Composition, Architectural History and Styles of Architecture, Design and Figure Ornate, Decoration, Survey of Monuments, Characters of Buildings, Plastic, Furniture and Interior Decoration, Restoration of Monuments, Set Design, Construction . Now there is no need for me to say what importance is the design, in general, in this presentation: it is the common language for architecture firms, whether they relate to the project, whether they involve the analysis. And every teacher of our current faculty knows and appreciates the role of design in education, as in the exercise of the profession, such as in research. Apparently, therefore, the role of drawing in the formation of the student architect does not seem much changed in the course of these six decades. Yet, the time that the school dedication, today, this teaching is drastically reduced and the content of the discipline are deeply mutati.Nelle the following pages I will try to reconstruct the phases of these mutations and to bring back old, when possible, the reasons.
Un prezioso documento, che porta la data del 1939, celebra la costruzione della sede storica della Facoltà di Architettura di Roma: è un opuscolo di circa centottanta pagine, non numerate, che contiene uno scritto di Gustavo Giovannoni e le riproduzioni dei lavori degli studenti realizzati nei corsi di Disegno Architettonico ed Elementi di Composizione, Composizione architettonica, Storia e Stili dell’Architettura, Disegno di Ornato e Figura, Decorazione, Rilievo dei Monumenti, Caratteri degli Edifici, Plastica, Arredamento e Decorazione interna, Restauro dei Monumenti, Scenografia, Edilizia. Ora non occorre che io dica quale importanza assume il Disegno, in generale, in questa presentazione: è il linguaggio comune agli studi di architettura, sia che essi riguardino il progetto, sia che riguardino l’analisi. E ogni docente della nostra attuale Facoltà conosce e apprezza il ruolo del disegno, nella formazione, come nell’esercizio della professione, come nella ricerca. Apparentemente, dunque, questo ruolo del disegno nella formazione dello studente architetto non sembra molto cambiato, nel corso di questi sei decenni trascorsi. Eppure, il tempo che la scuola dedica, oggi, a questo insegnamento è drasticamente ridotto e i contenuti della disciplina sono profondamente mutati. Nelle pagine che seguono cercherò di ricostruire le fasi di queste mutazioni e di ritrovarne, quando possibile, le ragioni.
L'insegnamento del Disegno / Migliari, Riccardo. - STAMPA. - (2001), pp. 265-276.
L'insegnamento del Disegno
MIGLIARI, Riccardo
2001
Abstract
A valuable document, which bears the date of 1939, celebrating the construction of the historical site of the Faculty of Architecture of Rome: a booklet of about one hundred and eighty pages, unnumbered, which contains an essay by Gustavo Giovannoni and reproductions of works of the students made courses in Architectural Design and Elements of Composition, Architectural History and Styles of Architecture, Design and Figure Ornate, Decoration, Survey of Monuments, Characters of Buildings, Plastic, Furniture and Interior Decoration, Restoration of Monuments, Set Design, Construction . Now there is no need for me to say what importance is the design, in general, in this presentation: it is the common language for architecture firms, whether they relate to the project, whether they involve the analysis. And every teacher of our current faculty knows and appreciates the role of design in education, as in the exercise of the profession, such as in research. Apparently, therefore, the role of drawing in the formation of the student architect does not seem much changed in the course of these six decades. Yet, the time that the school dedication, today, this teaching is drastically reduced and the content of the discipline are deeply mutati.Nelle the following pages I will try to reconstruct the phases of these mutations and to bring back old, when possible, the reasons.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.