The health emergency caused by the Covid-19 pandemic has only accelerated the legitimisation of digital education as a pathway to citizenship education, as well as the acquisition of its institutional dignity in the public and political debate. Digital education is a complex system that goes beyond media technicalities and exploits the potential of digital technology from an ecological perspective to improve the delivery of learning activities, impart knowledge, guide social behaviour, optimise educational and organisational practices and stimulate individual skills. The book proposes a reflection on the complexity of school digital capital as a founding aspect to introduce and deepen the concept of digital culture at school, and then focuses on the degree of diffusion of media skills among teachers through the analysis of the results of a survey conducted in 2018 by the Osservatorio Mediamonitor Minori of Sapienza University of Rome.
La situazione di emergenza sanitaria determinata dalla pandemia di Covid-19 non ha fatto altro che accelerare la legittimazione dell’educazione digitale come percorso di educazione alla cittadinanza, nonché l’acquisizione di una sua dignità istituzionale anche nel dibattito pubblico e politico. La digital education è un sistema complesso che va oltre il tecnicismo mediale e sfrutta le potenzialità del digitale secondo una prospettiva ecologica per migliorare lo svolgimento di attività formative, trasmettere conoscenza, orientare comportamenti sociali, ottimizzare pratiche educative e organizzative e stimolare capacità individuali. Il libro propone una riflessione sulla complessità del capitale digitale scolastico quale aspetto fondante per introdurre e approfondire il concetto di cultura digitale a scuola, per poi focalizzarsi sul grado di diffusione delle competenze mediali tra gli insegnanti attraverso l’analisi dei risultati di un’indagine condotta nel 2018 dall’Osservatorio Mediamonitor Minori della Sapienza Università di Roma.
Le competenze digitali nella scuola. Un'indagine dell'Osservatorio Mediamonitor Minori della Sapienza di Roma / Cortoni, Ida. - (2020), pp. 1-155.
Le competenze digitali nella scuola. Un'indagine dell'Osservatorio Mediamonitor Minori della Sapienza di Roma
ida cortoni
Primo
Writing – Review & Editing
2020
Abstract
The health emergency caused by the Covid-19 pandemic has only accelerated the legitimisation of digital education as a pathway to citizenship education, as well as the acquisition of its institutional dignity in the public and political debate. Digital education is a complex system that goes beyond media technicalities and exploits the potential of digital technology from an ecological perspective to improve the delivery of learning activities, impart knowledge, guide social behaviour, optimise educational and organisational practices and stimulate individual skills. The book proposes a reflection on the complexity of school digital capital as a founding aspect to introduce and deepen the concept of digital culture at school, and then focuses on the degree of diffusion of media skills among teachers through the analysis of the results of a survey conducted in 2018 by the Osservatorio Mediamonitor Minori of Sapienza University of Rome.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
Cortoni_Le competenze_2020.pdf
solo gestori archivio
Tipologia:
Versione editoriale (versione pubblicata con il layout dell'editore)
Licenza:
Tutti i diritti riservati (All rights reserved)
Dimensione
1.2 MB
Formato
Adobe PDF
|
1.2 MB | Adobe PDF | Contatta l'autore |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.