The book deals with “San Bonifazio”, a libretto by Giulio Rospigliosi (1600-1669, pope Clement IX from 1667) staged in 1638 with the music by Virgilio Mazzocchi at the Roman court of the cardinal-nephew Francesco Barberini. Through archival sources, it retraces the opera’s various scenic events with particular reference to its productive and receptive context. The dramaturgy of the libretto is analysed in the light of the theatrical, literary and, ultimately, cultural horizon of the time. The libretto of “San Bonifazio” was never published, although between the Seventeenth and Eighteenth centuries it enjoyed considerable circulation in manuscript form: this volume offers a critical edition of the libretto, with a summary catalog of the witnesses known to date.
Questo volume affronta lo studio del “San Bonifazio”, un melodramma di Giulio Rospigliosi (1600-1669, papa dal 1667 col nome di Clemente IX) debuttato nel 1638 con la musica di Virgilio Mazzocchi alla corte romana del cardinal nepote Francesco Barberini. Attraverso le fonti d’archivio si ripercorrono le diverse vicende sceniche dell’opera con particolare riferimento al suo contesto produttivo e ricettivo, e si analizza la drammaturgia del libretto alla luce dell’orizzonte teatrale, letterario e in definitiva culturale del tempo. Il libretto del “San Bonifazio” non fu mai dato alle stampe, benché tra Sei e Settecento conobbe una notevole diffusione in forma manoscritta: nel volume se ne offre un’edizione critica, corredata di un catalogo sommario dei testimoni a oggi noti.
“San Bonifazio” di Giulio Rospigliosi (1638). Un melodramma nella Roma barberiniana / Roma, Aldo. - (2020).
“San Bonifazio” di Giulio Rospigliosi (1638). Un melodramma nella Roma barberiniana
Roma, Aldo
2020
Abstract
The book deals with “San Bonifazio”, a libretto by Giulio Rospigliosi (1600-1669, pope Clement IX from 1667) staged in 1638 with the music by Virgilio Mazzocchi at the Roman court of the cardinal-nephew Francesco Barberini. Through archival sources, it retraces the opera’s various scenic events with particular reference to its productive and receptive context. The dramaturgy of the libretto is analysed in the light of the theatrical, literary and, ultimately, cultural horizon of the time. The libretto of “San Bonifazio” was never published, although between the Seventeenth and Eighteenth centuries it enjoyed considerable circulation in manuscript form: this volume offers a critical edition of the libretto, with a summary catalog of the witnesses known to date.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
Roma_San-Bonifazio_2020.pdf
solo gestori archivio
Tipologia:
Versione editoriale (versione pubblicata con il layout dell'editore)
Licenza:
Tutti i diritti riservati (All rights reserved)
Dimensione
7.78 MB
Formato
Adobe PDF
|
7.78 MB | Adobe PDF | Contatta l'autore |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.