One of the foreigners of Italian cinema, where he will bring with him the experiences of underground cinema, of the Zanzibar group and of those new ways of life that in France, as in the whole of the West, will result in the movements of '68, the roles of Pierre Clémenti, from Visconti to Buñuel, highlight a body and a performance that shake the gender boundaries leads. As he will write in Quelques messages personnels during the eighteen months he spent in Regina Coeli after his arrest in 1971, he knew firsthand the repressive mechanisms of subjugation to which he intends to constantly oppose his freedom. If there can be no reflection on the modern subject that does not involve a reflection on the technologies of the policies of the body, the construction of masculinity has undergone a process of rapid transformation throughout the West since the late 1940s. In the Fifties, with the arrival of rock'n roll, the films of Brando and James Dean, jeans and jukeboxes, young people emerge as a new social and consumer subject, showing how gender dynamics are agents of subjectivity and relational and cultural practices that open spaces for confrontation and conflict also on the symbolic level and within which the body as well as the politicization of the newspaper take on a new centrality. Our cinema will choose foreign actors and actresses to narrate these new subjectivities that challenge patriarchal norms and challenge gender boundaries. It has been observed that already in the movement of the English angry young men, in their cinema and in that of the nouvelle vague, the breadwinner model was entirely rejected and how the Beatles had a disruptive function with respect to the "feminization" of the subject and to putting spectacle of the male body as an object of gaze and desire, although it will be the feminism of the second wave to carry on in the seventies the most radical criticism of the hegemonic masculinity still dominant within the movements. Clémenti experiences this change not only through his characters but through his body, his way of dressing, his choices in the field and his life. From Listen, Let's Make Love? to Partner, Porcile, The Year of the Cannibals, The Conformist, Necropolis, The Pacifist to The Designated Victim his interpretations embody the construction of a performative masculinity that collects the heterogeneity of the discursive formations that mark it in what is a crucial moment in the history of the our country.

Uno degli stranieri del cinema italiano, dove porterà con sé le esperienze del cinema underground, del gruppo Zanzibar e di quei nuovi modi di vita che in Francia, come in tutto l'Occidente, esiteranno nei movimenti del '68, i ruoli di Pierre Clémenti, da Visconti a Buñuel, mettono in luce un corpo e una performance che fanno vacillare i confini di genere porta. Come scriverà nei Pensieri dal carcere durante i diciotto mesi trascorsi a Regina Coeli dopo l'arresto nel '71, egli ha conosciuto in prima persona i meccanismi repressivi di assoggettamento ai quali intende costantemente opporre la sua libertà. Se non può esserci riflessione sul soggetto moderno che non comporti una riflessione sulle tecnologie delle politiche del corpo, la costruzione della maschilità ha conosciuto in tutto l'Occidente un processo di rapida trasformazione già a partire dalla fine degli anni Quaranta. Nei Cinquanta, con l'arrivo del rock'n roll, i film di Brando e James Dean, i jeans e i juke-box i giovani emergono come nuovo soggetto sociale e di consumo, mostrando come le dinamiche di genere siano agenti di soggettività e di pratiche relazionali e culturali che aprono spazi di confronto e di conflitto anche sul piano simbolico e all'interno delle quali il corpo come la politicizzazione del quotidiano assumono una centralità inedita. Il nostro cinema sceglierà attori e attrici straniere per raccontare queste nuove soggettività che sfidano le norme patriarcali e pongono in discussione i confini di genere. E' stato osservato come già nel movimento dei giovani arrabbiati inglesi, nel loro cinema e in quello della nouvelle vague, il modello del breadwinner venisse interamente respinto e come i Beatles abbiano avuto una funzione dirompente rispetto alla “femminilizzazione” del soggetto e alla messa in mostra del corpo maschile come oggetto dello sguardo e del desiderio, anche se sarà il femminismo della seconda ondata a portare avanti negli anni Settanta la critica più radicale alla mascolinità egemonica ancora dominante all'interno dei movimenti. Clémenti vive questo cambiamento non solo attraverso i suoi personaggi ma attraverso il suo corpo, il suo modo di vestire, le sue scelte di campo e la sua vita. Da Scusi, facciamo l'amore? a Partner, Porcile, I cannibali, Il conformista, Necropolis, La pacifista a La vittima designata le sue interpretazioni incarnano la costruzione di una maschilità performativa che raccoglie l'eterogeneità delle formazioni discorsive che la segnano in quello che è un momento cruciale della storia del nostro paese.

Politiche del corpo e corpo politico. Pierre Clémenti nel cinema italiano tra il Sessantotto e i primi anni Settanta / Fanara, Giulia. - (2020), pp. 225-245.

Politiche del corpo e corpo politico. Pierre Clémenti nel cinema italiano tra il Sessantotto e i primi anni Settanta

Giulia Fanara
2020

Abstract

One of the foreigners of Italian cinema, where he will bring with him the experiences of underground cinema, of the Zanzibar group and of those new ways of life that in France, as in the whole of the West, will result in the movements of '68, the roles of Pierre Clémenti, from Visconti to Buñuel, highlight a body and a performance that shake the gender boundaries leads. As he will write in Quelques messages personnels during the eighteen months he spent in Regina Coeli after his arrest in 1971, he knew firsthand the repressive mechanisms of subjugation to which he intends to constantly oppose his freedom. If there can be no reflection on the modern subject that does not involve a reflection on the technologies of the policies of the body, the construction of masculinity has undergone a process of rapid transformation throughout the West since the late 1940s. In the Fifties, with the arrival of rock'n roll, the films of Brando and James Dean, jeans and jukeboxes, young people emerge as a new social and consumer subject, showing how gender dynamics are agents of subjectivity and relational and cultural practices that open spaces for confrontation and conflict also on the symbolic level and within which the body as well as the politicization of the newspaper take on a new centrality. Our cinema will choose foreign actors and actresses to narrate these new subjectivities that challenge patriarchal norms and challenge gender boundaries. It has been observed that already in the movement of the English angry young men, in their cinema and in that of the nouvelle vague, the breadwinner model was entirely rejected and how the Beatles had a disruptive function with respect to the "feminization" of the subject and to putting spectacle of the male body as an object of gaze and desire, although it will be the feminism of the second wave to carry on in the seventies the most radical criticism of the hegemonic masculinity still dominant within the movements. Clémenti experiences this change not only through his characters but through his body, his way of dressing, his choices in the field and his life. From Listen, Let's Make Love? to Partner, Porcile, The Year of the Cannibals, The Conformist, Necropolis, The Pacifist to The Designated Victim his interpretations embody the construction of a performative masculinity that collects the heterogeneity of the discursive formations that mark it in what is a crucial moment in the history of the our country.
2020
Ciao Maschio. Politiche di rappresentazione del corpo maschile nel Novecento
9788878857513
Uno degli stranieri del cinema italiano, dove porterà con sé le esperienze del cinema underground, del gruppo Zanzibar e di quei nuovi modi di vita che in Francia, come in tutto l'Occidente, esiteranno nei movimenti del '68, i ruoli di Pierre Clémenti, da Visconti a Buñuel, mettono in luce un corpo e una performance che fanno vacillare i confini di genere porta. Come scriverà nei Pensieri dal carcere durante i diciotto mesi trascorsi a Regina Coeli dopo l'arresto nel '71, egli ha conosciuto in prima persona i meccanismi repressivi di assoggettamento ai quali intende costantemente opporre la sua libertà. Se non può esserci riflessione sul soggetto moderno che non comporti una riflessione sulle tecnologie delle politiche del corpo, la costruzione della maschilità ha conosciuto in tutto l'Occidente un processo di rapida trasformazione già a partire dalla fine degli anni Quaranta. Nei Cinquanta, con l'arrivo del rock'n roll, i film di Brando e James Dean, i jeans e i juke-box i giovani emergono come nuovo soggetto sociale e di consumo, mostrando come le dinamiche di genere siano agenti di soggettività e di pratiche relazionali e culturali che aprono spazi di confronto e di conflitto anche sul piano simbolico e all'interno delle quali il corpo come la politicizzazione del quotidiano assumono una centralità inedita. Il nostro cinema sceglierà attori e attrici straniere per raccontare queste nuove soggettività che sfidano le norme patriarcali e pongono in discussione i confini di genere. E' stato osservato come già nel movimento dei giovani arrabbiati inglesi, nel loro cinema e in quello della nouvelle vague, il modello del breadwinner venisse interamente respinto e come i Beatles abbiano avuto una funzione dirompente rispetto alla “femminilizzazione” del soggetto e alla messa in mostra del corpo maschile come oggetto dello sguardo e del desiderio, anche se sarà il femminismo della seconda ondata a portare avanti negli anni Settanta la critica più radicale alla mascolinità egemonica ancora dominante all'interno dei movimenti. Clémenti vive questo cambiamento non solo attraverso i suoi personaggi ma attraverso il suo corpo, il suo modo di vestire, le sue scelte di campo e la sua vita. Da Scusi, facciamo l'amore? a Partner, Porcile, I cannibali, Il conformista, Necropolis, La pacifista a La vittima designata le sue interpretazioni incarnano la costruzione di una maschilità performativa che raccoglie l'eterogeneità delle formazioni discorsive che la segnano in quello che è un momento cruciale della storia del nostro paese.
Pierre Clémenti; attore straniero; gender; performatività; anni sessanta
02 Pubblicazione su volume::02a Capitolo o Articolo
Politiche del corpo e corpo politico. Pierre Clémenti nel cinema italiano tra il Sessantotto e i primi anni Settanta / Fanara, Giulia. - (2020), pp. 225-245.
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