Today the relationship between design and knowledge lends itself to renewed assessments and methodological questions brought about by the rapid and continuous expansion of new technologies. The processes of digital communication and the pervasive diffusion of images, especially digital ones, cannot however replace their design potential, for the analysis and understanding of space, which is now increasingly customarily cultivated, both in the operational and training fields. The integration of the different expressive, analog and digital techniques is an opportunity for the analysis and interpretation of the city; the personal "graphic code" - made of lines, signs, shadows and colors -, and its own inner feeling, are superimposed on the expressive values and shades of digital, creating elaborates, syntheses and details of "contamination" to translate and highlight the "reality of a place". Therefore, in the graphic-descriptive experiential path along the banks of the Tiber river, the contribution aims to strengthen the awareness that instrumental innovations do not modify rather emphasize the conscious exercise of relating the eye, the hand and the mind, in progressive understanding/knowledge of the relationship space between object and context.
Il rapporto tra disegno e conoscenza si presta oggi a rinnovate valutazioni e domande metodologiche portate dalla rapida e continua espansione delle nuove tecnologie. I processi di comunicazione digitale e la pervasiva diffusione delle immagini, soprattutto digitali, non possono però sostituirne le potenzialità del disegno, per l’analisi e la comprensione dello spazio, oggi consuetudine sempre più labilmente coltivata, sia in campo operativo che formativo. L’integrazione delle diverse tecniche espressive, analogiche e digitali, costituisce un’opportunità per l’analisi e l’interpretazione della città; al personale “codice grafico” - fatto di linee, segni, ombre e colori -, ed un proprio sentire interiore, si sovrappongono i valori e le tonalità espressive del digitale, realizzando elaborati, di sintesi e di dettaglio di “contaminazione” per tradurre ed evidenziare la "realtà di un luogo”. Pertanto, nel percorso esperienziale grafico-descrittivo lungo le sponde del fiume Tevere, il contributo vuole rafforzare la consapevolezza che le innovazioni strumentali non modificano piuttosto enfatizzano l'esercizio cosciente di mettere in relazione l'occhio, la mano e la mente, nella progressiva comprensione/conoscenza dello spazio di relazione tra oggetto e contesto.
Integrazione di-segni tra analogico e digitale. Il paesaggio lungo il Tevere a Roma / Antuono, Giuseppe. - (2020), pp. 13-26. - QUADERNI DI INCONTRI SUL DISEGNO.
Integrazione di-segni tra analogico e digitale. Il paesaggio lungo il Tevere a Roma
Giuseppe Antuono
2020
Abstract
Today the relationship between design and knowledge lends itself to renewed assessments and methodological questions brought about by the rapid and continuous expansion of new technologies. The processes of digital communication and the pervasive diffusion of images, especially digital ones, cannot however replace their design potential, for the analysis and understanding of space, which is now increasingly customarily cultivated, both in the operational and training fields. The integration of the different expressive, analog and digital techniques is an opportunity for the analysis and interpretation of the city; the personal "graphic code" - made of lines, signs, shadows and colors -, and its own inner feeling, are superimposed on the expressive values and shades of digital, creating elaborates, syntheses and details of "contamination" to translate and highlight the "reality of a place". Therefore, in the graphic-descriptive experiential path along the banks of the Tiber river, the contribution aims to strengthen the awareness that instrumental innovations do not modify rather emphasize the conscious exercise of relating the eye, the hand and the mind, in progressive understanding/knowledge of the relationship space between object and context.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.