The idea of the Silk Road as an ancient and only road is not true. On the contrary, if you consider a network of itineraries and routes, you understand why today you are talking about a New Silk Road, in which a maritime one is added to the terrestrial route. The first, recreates the historical trade routes that saw men and caravans of camels, horses and donkeys transporting goods and knowledge; the second, conquers the sea in the waters that surround the Eurasian masses and traces the path of the legendary expeditions of the 14th century Chinese admiral, Zheng he. Belt and Road Initiative (Bri) is the largest global project of the 21st century. Of Chinese origin, it consists of a series of economic corridors between East and West that connect the two ends of the Eurasian continent. After playing the role of factory in the world with cheap labor, China wants to ascend into the global hierarchy of power today. Bri is a political, infrastructure and economic expansion project. The sea route of the Belt and Road Initiative project leads into the Mare Nostrum and after having touched Piraeus it could end in Italy in the ports of Venice or Trieste.

L’idea della Via della Seta come un’antica e unica strada non è veritiera. Se al contrario si considera un reticolo di itinerari e percorsi, si comprende perché oggi si parli di una Nuova Via della seta, in cui alla direttrice terrestre se ne aggiunge una marittima. La prima, cerca di ricreare le storiche rotte commerciali che vedevano uomini e carovane di cammelli, cavalli e asini trasportare merci e conoscenza; la seconda, conquista il largo nelle acque che cingono le masse eurasiatiche e traccia il percorso dei leggendari viaggi di spedizione dell'ammiraglio cinese del XIV secolo, Zheng he. Belt and Road Initiative (Bri) è il più grande progetto a livello globale del XXI secolo. Di matrice cinese, consiste in una serie di corridoi economici tra Oriente e Occidente che collegano le due estremità del continente eurasiatico. La Cina dopo aver giocato il ruolo di fabbrica del mondo con manodopera a basso costo, vuole oggi ascendere nella gerarchia globale del potere. Bri è un progetto d’espansione politica, infrastrutturale ed economica. La via marittima del progetto Belt and Road Initiative sbocca nel Mare Nostrum e dopo aver toccato il Pireo potrebbe concludersi in Italia nei porti di Venezia o Trieste.

La Via della Seta oggi. Venezia e Trieste / Spita, Leone. - (2019), pp. 275-284.

La Via della Seta oggi. Venezia e Trieste

leone spita
2019

Abstract

The idea of the Silk Road as an ancient and only road is not true. On the contrary, if you consider a network of itineraries and routes, you understand why today you are talking about a New Silk Road, in which a maritime one is added to the terrestrial route. The first, recreates the historical trade routes that saw men and caravans of camels, horses and donkeys transporting goods and knowledge; the second, conquers the sea in the waters that surround the Eurasian masses and traces the path of the legendary expeditions of the 14th century Chinese admiral, Zheng he. Belt and Road Initiative (Bri) is the largest global project of the 21st century. Of Chinese origin, it consists of a series of economic corridors between East and West that connect the two ends of the Eurasian continent. After playing the role of factory in the world with cheap labor, China wants to ascend into the global hierarchy of power today. Bri is a political, infrastructure and economic expansion project. The sea route of the Belt and Road Initiative project leads into the Mare Nostrum and after having touched Piraeus it could end in Italy in the ports of Venice or Trieste.
2019
Mediterraneo. Tradizione, patrimonio, prospettive. Una proposta per l’innovazione e lo sviluppo
978-88-940861-2-6
L’idea della Via della Seta come un’antica e unica strada non è veritiera. Se al contrario si considera un reticolo di itinerari e percorsi, si comprende perché oggi si parli di una Nuova Via della seta, in cui alla direttrice terrestre se ne aggiunge una marittima. La prima, cerca di ricreare le storiche rotte commerciali che vedevano uomini e carovane di cammelli, cavalli e asini trasportare merci e conoscenza; la seconda, conquista il largo nelle acque che cingono le masse eurasiatiche e traccia il percorso dei leggendari viaggi di spedizione dell'ammiraglio cinese del XIV secolo, Zheng he. Belt and Road Initiative (Bri) è il più grande progetto a livello globale del XXI secolo. Di matrice cinese, consiste in una serie di corridoi economici tra Oriente e Occidente che collegano le due estremità del continente eurasiatico. La Cina dopo aver giocato il ruolo di fabbrica del mondo con manodopera a basso costo, vuole oggi ascendere nella gerarchia globale del potere. Bri è un progetto d’espansione politica, infrastrutturale ed economica. La via marittima del progetto Belt and Road Initiative sbocca nel Mare Nostrum e dopo aver toccato il Pireo potrebbe concludersi in Italia nei porti di Venezia o Trieste.
Mediterraneo; geopolitica; infrastrutture; città; architettura
02 Pubblicazione su volume::02a Capitolo o Articolo
La Via della Seta oggi. Venezia e Trieste / Spita, Leone. - (2019), pp. 275-284.
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/11573/1390966
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