The contrast between the inheritances of the past and new architecture has always been, in Italy more than elsewhere, the subject of strong critical interpretations. In fact, given the country’s extraordinary heritage of historic-archaeological and natural sites, it has produced the greatest number of theories in this field. Italy is also home to the most important stances on this issue and the most heated controversies. Coastal towers constitute a field of study in which to investigate how modern architecture can approach heritage sites in concrete terms. These latter can become a pretext for re-reading vast portions of the landscape, in so many cases in a state of neglect and disuse. The adaptation of the functions of these towers, associated with a critical revisitation of their physical structures, may be a means for indicating the possibilities of a diverse synthesis between old and new. The grafting of the new onto the old can offer the latter a renewed vitality and help to actualize its meaning; the old can legitimize the very existence of the new in virtue of the meanings it transmits on and re-elaborates.
La contrapposizione tra patrimonio antico e nuova architettura è da sempre, soprattutto in Italia, motivo di forti interpretazioni critiche. E’ in Italia, infatti, in virtù del suo straordinario patrimonio storico-archeologico e naturalistico, che si sono prodotte le maggiori elaborazioni teoriche sul tema. E’ sempre in Italia che si sono vissute le più rilevanti prese di posizione e le polemiche più accanite. Le torri costiere costituiscono un ambito di sperimentazione progettuale che consente di indagare i termini operativi mediante cui il progetto moderno può confrontarsi con il patrimonio storico. Esse possono diventare il pretesto per rileggere ampi settori di paesaggio il più delle volte caduto in disuso e abbandonato. La riattivazione funzionale delle torri, associata a una rivisitazione critica della loro struttura fisica, può costituire un espediente per indicare le possibilità di una diversa sintesi tra antico e nuovo. L’antico può acquistare dall’innesto moderno una rinnovata vitalità che ne attualizza il significato; il nuovo può ricevere dall’antico una legittimazione al proprio esistere in virtù dei significati da quello tramandati e da esso stesso rielaborati.
Patrimonio storico e architettura moderna: progetti per le torri costiere dell'isola d'Ischia / Monaco, A. - (2016), pp. 960-967.
Patrimonio storico e architettura moderna: progetti per le torri costiere dell'isola d'Ischia
MONACO A
2016
Abstract
The contrast between the inheritances of the past and new architecture has always been, in Italy more than elsewhere, the subject of strong critical interpretations. In fact, given the country’s extraordinary heritage of historic-archaeological and natural sites, it has produced the greatest number of theories in this field. Italy is also home to the most important stances on this issue and the most heated controversies. Coastal towers constitute a field of study in which to investigate how modern architecture can approach heritage sites in concrete terms. These latter can become a pretext for re-reading vast portions of the landscape, in so many cases in a state of neglect and disuse. The adaptation of the functions of these towers, associated with a critical revisitation of their physical structures, may be a means for indicating the possibilities of a diverse synthesis between old and new. The grafting of the new onto the old can offer the latter a renewed vitality and help to actualize its meaning; the old can legitimize the very existence of the new in virtue of the meanings it transmits on and re-elaborates.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
Monaco_Torri-Ischia_2016.pdf
solo gestori archivio
Tipologia:
Documento in Post-print (versione successiva alla peer review e accettata per la pubblicazione)
Licenza:
Tutti i diritti riservati (All rights reserved)
Dimensione
1.45 MB
Formato
Adobe PDF
|
1.45 MB | Adobe PDF | Contatta l'autore |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.