In German, different moods can be used in reported speech: Konjunktiv I, Konjunktiv II and indicative. The choice of the specific mood is mainly determined by the explicitness of the reported speech situation (i.e. the presence of a speech verb), the communicative situation (written vs. spo-ken language) and the occurrence in specific text genres. The speaker’s commitment to the statement, however, seems to play a minor role.

Discorso indiretto e modi verbali nelle grammatiche didattiche DaF / Puato, Daniela. - (2019), pp. 127-143. [10.13133/9788893771245].

Discorso indiretto e modi verbali nelle grammatiche didattiche DaF

Daniela Puato
2019

Abstract

In German, different moods can be used in reported speech: Konjunktiv I, Konjunktiv II and indicative. The choice of the specific mood is mainly determined by the explicitness of the reported speech situation (i.e. the presence of a speech verb), the communicative situation (written vs. spo-ken language) and the occurrence in specific text genres. The speaker’s commitment to the statement, however, seems to play a minor role.
2019
Le categorie flessive nella didattica del tedesco. Un confronto tra grammatiche Deutsch als Fremdsprache internazionali e per italofoni
978-88-9377-124-5
German language; reported speech; mood; Konjunktiv I; Konjunktiv II; indicative; didactic grammars; German as a foreign language
02 Pubblicazione su volume::02a Capitolo o Articolo
Discorso indiretto e modi verbali nelle grammatiche didattiche DaF / Puato, Daniela. - (2019), pp. 127-143. [10.13133/9788893771245].
File allegati a questo prodotto
File Dimensione Formato  
Puato_Discorso-indiretto_2019.pdf

accesso aperto

Note: http://www.editricesapienza.it/sites/default/files/699_Categorie_Flessive_Didattica_Tedesco.pdf
Tipologia: Versione editoriale (versione pubblicata con il layout dell'editore)
Licenza: Creative commons
Dimensione 5.97 MB
Formato Adobe PDF
5.97 MB Adobe PDF

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/11573/1335383
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact