The book analyses the metropolitan topography of homosexuality in Weimar Berlin. More in detail, the relation between the urban theorization and development – as investigated by Georg Simmel, György Lukács, Siegfried Kracauer, and the Chicago school’s scholars – and the alternative scene shows the dynamics that lead to the creation of new internal and external city-spaces in which the movement and the physical geo-localization of homosexuality corresponds to a complementary urban adaptation mechanism. Such a dynamic is mainly investigated through the fundamental scientific and social approach by the sexologist Magnus Hirschfeld, notably in Berlins Drittes Geschlecht (1904) and Die Homosexualität des Mannes und Weibes (1914). On the one hand, the internal dimension is to be found in the contact with the clubs and bars where the “cult of the entertainment” was perpetuated following the guide lines given by the journalist Ruth Margarete Roellig in Berlins lesbische Frauen (1928) and the writer Curt Moreck in Führer durch das “lasterhafte” Berlin (1931). On the other hand, the external element is objectified within the real crossing of the city, notably the schwuler Wege and the Tiergarten, and in all the places where prostitution was present, as explained by Richard Linsert in Der Strichjunge. Eine Darstellung von einhundert Lebensläufen männlicher Prostituierter, in § 297,3. »Unzucht zwischen Männern«? Ein Beitrag zur Strafgesetzreform (1929) and Willy Pröger in Stätten der Berliner Prostitution (1930). Consequently, the homosexual phenomenon is studied within these new metropolitan spaces, as integral part of the rationalized urban society, in turn characterized by two typical elements of Weimar homosexuality: the anonymity of the mass dwelling the city and the definitive commodification of the city and the individual.
Il volume indaga due tematiche di interesse sociale: la metropoli e l'omosessualità nella Berlino della Repubblica di Weimar. Per quanto riguarda la sfera dell'omosessualità è stata analizzata la questione giuridica concernente tale fenomeno e le questioni relative all’articolo di legge 175. In riferimento allo sviluppo urbano della metropoli sono tenute in considerazione le indagini portate avanti da autori come Simmel, Kracauer, Benjamin e Hessel che indicano le coordinate attraverso cui la città viene ad assumere le connotazioni di metropoli moderna. E’ proprio all'interno di questi nuovi spazi urbani che il fenomeno dell'omosessualità è stato analizzato, come parte integrante di quella subcultura urbana razionalizzata che è caratterizzata da due elementi fondamentali e tipici dell'omosessualità weimariana ossia l'anonimato della massa che abita la grande metropoli e la definitiva reificazione dell'individuo e del divertimento stesso. A questo proposito l'interesse si è mosso verso l'interazione dell'omosessuale con la città in direzione interna ed esterna: internamente nel contatto con i kracaueriani asili per senzatetto dove viene perpetuato il culto del divertimento; esternamente nell'attraversamento reale della città, in strade, piazze, vicoli e parchi, ed in primis nel Tiergarten. Di conseguenza lo scopo è stato quello di delineare una vera e propria mappatura della topografia della Berlino omosessuale del periodo 1919-1933. Berlino, anni Venti. La città, come la Germania intera, seppur uscita sconfitta dalla Prima guerra mondiale, si trasforma in metropoli e accoglie in sé le diversità più disparate. Tra queste, la scena alternativa ha finalmente l’occasione di trovare i suoi spazi urbani, interni ed esterni. Attraverso un processo di sedimentazione topografica – azione costantemente monitorata dalle autorità in virtù dell’articolo di legge 175 che vietava i rapporti uomo-uomo – l’omosessualità berlinese del tempo, guidata dall’azione pionieristica del sessuologo Magnus Hirschfeld, attraversa la città e determina la propria personale topografia tra il Tiergarten e il quartiere di Schöneberg. Tra tolleranza apparente e reale, l’auto-affermazione della comunità queer sembra realizzarsi in una convivenza possibile all’interno di quel laboratorio culturale, sociale, urbano, economico e politico che fu la Repubblica di Weimar, e in particolare Berlino.
La scena alternativa nella Repubblica di Weimar. Una topografia berlinese / Iannucci, Giulia. - (2019), pp. 1-304.
La scena alternativa nella Repubblica di Weimar. Una topografia berlinese
Giulia Iannucci
2019
Abstract
The book analyses the metropolitan topography of homosexuality in Weimar Berlin. More in detail, the relation between the urban theorization and development – as investigated by Georg Simmel, György Lukács, Siegfried Kracauer, and the Chicago school’s scholars – and the alternative scene shows the dynamics that lead to the creation of new internal and external city-spaces in which the movement and the physical geo-localization of homosexuality corresponds to a complementary urban adaptation mechanism. Such a dynamic is mainly investigated through the fundamental scientific and social approach by the sexologist Magnus Hirschfeld, notably in Berlins Drittes Geschlecht (1904) and Die Homosexualität des Mannes und Weibes (1914). On the one hand, the internal dimension is to be found in the contact with the clubs and bars where the “cult of the entertainment” was perpetuated following the guide lines given by the journalist Ruth Margarete Roellig in Berlins lesbische Frauen (1928) and the writer Curt Moreck in Führer durch das “lasterhafte” Berlin (1931). On the other hand, the external element is objectified within the real crossing of the city, notably the schwuler Wege and the Tiergarten, and in all the places where prostitution was present, as explained by Richard Linsert in Der Strichjunge. Eine Darstellung von einhundert Lebensläufen männlicher Prostituierter, in § 297,3. »Unzucht zwischen Männern«? Ein Beitrag zur Strafgesetzreform (1929) and Willy Pröger in Stätten der Berliner Prostitution (1930). Consequently, the homosexual phenomenon is studied within these new metropolitan spaces, as integral part of the rationalized urban society, in turn characterized by two typical elements of Weimar homosexuality: the anonymity of the mass dwelling the city and the definitive commodification of the city and the individual.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.