Starting from the data of Digital skills indicators (Eurostat, 2013), 23% of European citizens do not have digital skills and Italy is one of the 10 European countries in which more than 30% of the population does not have it. These data are in line with the political indications of the Digital Agenda for Europe, whose main objective is the implementation of the gaps of European competence in the digital field. The relationship between digital media and socialization processes is therefore an interdisciplinary field which in recent years is raising awareness not only of academia, but also of cultural and educational operators and responsibles of educational policies. The not easy inspectability of cognitive, emotional and behavioral effects related to the use of digital devices, especially by the younger generation, leads the managers of educational processes, primarily parents and teachers, to equip themselves with cognitive and digital tools. This seems functional to recognize those signals at the base of the development of knowledge and skills stimulated by the digital, through appropriate analysis and evaluation tools. The lack of a model on the digital skills of citizenship, then shared internationally, has hindered the construction of a line of research and the development of a specific methodology for the evaluation of this type of skills. In this panorama, the book offers a theoretical and empirical contribution on the analysis and evaluation of the digital skills of preadolescents in relation to social capital, with particular attention to the combination of educational styles and fruitive styles of families. The book starts from the theoretical-conceptual analysis of digital skills, following the reconstruction of the international scientific debate on the subject, to arrive at the presentation of the results of a research focused on the evaluation of the digital skills of young people in relation to the influence of capital of different types of family. The book is placed in an innovative disciplinary perspective as it applies the evaluation analysis on a specific field of communicative studies, such as that of digital skills.

Partendo dai dati Digital skill indicators (Eurostat, 2013), il 23% dei cittadini europei non possiede competenze digitali e l’Italia rientra tra i 10 paesi europei in cui più del 30% della popolazione non ne dispone. Questi dati sono in linea con le indicazioni politiche dell’ Agenda Digitale per l’Europa, il cui principale obiettivo è l’implementazione dei gap di competenza europea nel campo digitale. La relazione fra media digitali e i processi di socializzazione è dunque un campo interdisciplinare che negli ultimi anni sta sensibilizzando non solo l’accademia, ma anche gli operatori culturali e educativi e i responsabili delle policies formative. La non facile ispezionabilità degli effetti cognitivi, emotivi e comportamentali legati all’utilizzo dei devices digitali, da parte soprattutto delle giovani generazioni, induce i responsabili dei processi educativi, in primis genitori e insegnanti, ad attrezzarsi con strumenti cognitivi e digitali. Ciò sembra funzionale a riconoscere quei segnali alla base dello sviluppo di conoscenze e abilità stimolate dal digitale, attraverso adeguati strumenti di analisi e valutazione. La mancanza di un modello trasversale sulle competenze digitali di cittadinanza poi, condiviso a livello internazionale, ha ostacolato la costruzione di un filone di ricerca e lo sviluppo di una metodologia specifica per la valutazione di questo tipo di competenze. In questo panorama, il libro offre un contributo teorico ed empirico sull’analisi e la valutazione delle competenze digitali dei preadolescenti in relazione al capitale sociale, con particolare attenzione al connubio fra stili educativi e stili fruitivi delle famiglie. Il testo parte dall’analisi teorico-concettuale delle competenze digitali, a seguito della ricostruzione del dibattito scientifico internazionale sul tema, per arrivare alla presentazione dei risultati di una ricerca focalizzata sull’analisi valutativa delle competenze digitali dei giovani in relazione all’influenza del capitale sociale dei diversi tipi di famiglia. Il testo si pone in una prospettiva disciplinare innovativa in quanto applica l’analisi valutativa su un campo specifico degli studi comunicativi, come quello delle competenze digitali.

Digital literacy e capitale sociale. Una metodologia specifica per la valutazione delle competenze / Cortoni, Ida; LO PRESTI, Veronica. - (2018), pp. 1-128.

Digital literacy e capitale sociale. Una metodologia specifica per la valutazione delle competenze

Ida Cortoni
Primo
;
Veronica Lo Presti
Secondo
2018

Abstract

Starting from the data of Digital skills indicators (Eurostat, 2013), 23% of European citizens do not have digital skills and Italy is one of the 10 European countries in which more than 30% of the population does not have it. These data are in line with the political indications of the Digital Agenda for Europe, whose main objective is the implementation of the gaps of European competence in the digital field. The relationship between digital media and socialization processes is therefore an interdisciplinary field which in recent years is raising awareness not only of academia, but also of cultural and educational operators and responsibles of educational policies. The not easy inspectability of cognitive, emotional and behavioral effects related to the use of digital devices, especially by the younger generation, leads the managers of educational processes, primarily parents and teachers, to equip themselves with cognitive and digital tools. This seems functional to recognize those signals at the base of the development of knowledge and skills stimulated by the digital, through appropriate analysis and evaluation tools. The lack of a model on the digital skills of citizenship, then shared internationally, has hindered the construction of a line of research and the development of a specific methodology for the evaluation of this type of skills. In this panorama, the book offers a theoretical and empirical contribution on the analysis and evaluation of the digital skills of preadolescents in relation to social capital, with particular attention to the combination of educational styles and fruitive styles of families. The book starts from the theoretical-conceptual analysis of digital skills, following the reconstruction of the international scientific debate on the subject, to arrive at the presentation of the results of a research focused on the evaluation of the digital skills of young people in relation to the influence of capital of different types of family. The book is placed in an innovative disciplinary perspective as it applies the evaluation analysis on a specific field of communicative studies, such as that of digital skills.
2018
9788891778147
Partendo dai dati Digital skill indicators (Eurostat, 2013), il 23% dei cittadini europei non possiede competenze digitali e l’Italia rientra tra i 10 paesi europei in cui più del 30% della popolazione non ne dispone. Questi dati sono in linea con le indicazioni politiche dell’ Agenda Digitale per l’Europa, il cui principale obiettivo è l’implementazione dei gap di competenza europea nel campo digitale. La relazione fra media digitali e i processi di socializzazione è dunque un campo interdisciplinare che negli ultimi anni sta sensibilizzando non solo l’accademia, ma anche gli operatori culturali e educativi e i responsabili delle policies formative. La non facile ispezionabilità degli effetti cognitivi, emotivi e comportamentali legati all’utilizzo dei devices digitali, da parte soprattutto delle giovani generazioni, induce i responsabili dei processi educativi, in primis genitori e insegnanti, ad attrezzarsi con strumenti cognitivi e digitali. Ciò sembra funzionale a riconoscere quei segnali alla base dello sviluppo di conoscenze e abilità stimolate dal digitale, attraverso adeguati strumenti di analisi e valutazione. La mancanza di un modello trasversale sulle competenze digitali di cittadinanza poi, condiviso a livello internazionale, ha ostacolato la costruzione di un filone di ricerca e lo sviluppo di una metodologia specifica per la valutazione di questo tipo di competenze. In questo panorama, il libro offre un contributo teorico ed empirico sull’analisi e la valutazione delle competenze digitali dei preadolescenti in relazione al capitale sociale, con particolare attenzione al connubio fra stili educativi e stili fruitivi delle famiglie. Il testo parte dall’analisi teorico-concettuale delle competenze digitali, a seguito della ricostruzione del dibattito scientifico internazionale sul tema, per arrivare alla presentazione dei risultati di una ricerca focalizzata sull’analisi valutativa delle competenze digitali dei giovani in relazione all’influenza del capitale sociale dei diversi tipi di famiglia. Il testo si pone in una prospettiva disciplinare innovativa in quanto applica l’analisi valutativa su un campo specifico degli studi comunicativi, come quello delle competenze digitali.
digital literacy; competenze digitali; preadolescenti; valutazione
03 Monografia::03a Saggio, Trattato Scientifico
Digital literacy e capitale sociale. Una metodologia specifica per la valutazione delle competenze / Cortoni, Ida; LO PRESTI, Veronica. - (2018), pp. 1-128.
File allegati a questo prodotto
File Dimensione Formato  
Cortoni_digital-literacy_2018.pdf

solo gestori archivio

Tipologia: Versione editoriale (versione pubblicata con il layout dell'editore)
Licenza: Tutti i diritti riservati (All rights reserved)
Dimensione 2.6 MB
Formato Adobe PDF
2.6 MB Adobe PDF   Contatta l'autore

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/11573/1198471
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact