The purpose of this article is to offer a reflection on the subject of peer education and specifically of peer mentoring in universities through the presentation and analysis of the experience started with the pedagogical degree courses of “La Sapienza” since 2004. A well-established tradition of studies and numerous international researches about university students identify the relationship with the colleagues and active didactic practices as one of the most important factor for a success and a positive perception of the experience (Astin, 1993; Pascarella & Terenzini, 1991, 2005; Pascarella Edison, Nora, Hagedorn, Braxton, 1996; Falchilov eds, 2001; Kuh & Hu, 2001; Rodger, 2003; Rodger & Tremblay, 2003; Lucisano, Sposetti & Szpunar, 2005, 2011; Umbach & Wawyrzinski, 2005, Colvin & Ashman, 2010; Wawrzynski, Lo Conte, Straker, 2011; Bonin 2013; Garcia¬ Melgar, East, & Meyers, 2015, Udiutoma & Srinovita, 2015). The peer mentoring path proposed by the pedagogical degree courses provides the institutional presence of the mentor student figure (enrolled at the last year of bachelor’s degree or master’s degree course), who works together with lecturers and in one specific training activity: “Research Training”. Mandatory for freshmen and with recognition in terms of educational university credits, these one-year activities respond to the aim of facilitating the active and knowledgeable participation of students in university life on the threefold plan of study and research, integration and socialization. This well-established and stable experience provides an example of good practice and a possible pattern of active teaching at the university.
Obiettivo del contributo è offrire una riflessione sul tema della peer education e nello specifico del peer mentoring in contesto universitario attraverso la presentazione e l'analisi della esperienza avviata nei corsi di laurea pedagogici del "La Sapienza" a partire dal 2004 . Una consolidata tradizione di studi e numerose ricerche internazionali sugli studenti universitari individuano nel rapporto con i colleghi e nelle pratiche di didattica attiva uno dei fattori chiave per una buona riuscita e per una percezione positiva dell'esperienza (Astin, 1993; Pascarella & Terenzini, 1991, 2005; Pascarella Edison, Nora, Hagedorn, Braxton, 1996; Falchilov eds, 2001; Kuh & Hu, 2001; Rodger, 2003; Rodger & Tremblay, 2003; Lucisano, Sposetti & Szpunar, 2005, 2011; Umbach & Wawyrzinski, 2005, Colvin & Ashman, 2010; Wawrzynski, Lo Conte, Straker, 2011; Bonin 2013; Garcia¬ Melgar, East, & Meyers, 2015, Udiutoma & Srinovita, 2015). Il percorso di peer mentoring proposto dai corsi di laurea pedagogici prevede la presenza istituzionale della figura di studente mentore (iscritto all'ultimo anno del percorso triennale o al percorso magistrale), che collabora con i docenti in una specifica attività formativa: le "Esercitazioni di ricerca". Obbligatorie per le matricole, di durata annuale e con un riconoscimento in termini di CFU, queste attività rispondono allo scopo di agevolare la partecipazione attiva e consapevole degli studenti alla vita universitaria sul triplice piano dello studio e della ricerca, dell'integrazione e della socializzazione. L'esperienza, consolidata e stabile, offre un esempio di buona pratica e un possibile modello di didattica attiva all'università.
Praticare il peer mentoring all'università: il modello dei Corsi di laurea pedagogici de “La Sapienza” / Szpunar, Giordana; Sposetti, Patrizia. - ELETTRONICO. - (2018), pp. 987-993. - SOCIETÀ ITALIANA DI PEDAGOGIA.
Praticare il peer mentoring all'università: il modello dei Corsi di laurea pedagogici de “La Sapienza”
Giordana Szpunar
;Patrizia Sposetti
2018
Abstract
The purpose of this article is to offer a reflection on the subject of peer education and specifically of peer mentoring in universities through the presentation and analysis of the experience started with the pedagogical degree courses of “La Sapienza” since 2004. A well-established tradition of studies and numerous international researches about university students identify the relationship with the colleagues and active didactic practices as one of the most important factor for a success and a positive perception of the experience (Astin, 1993; Pascarella & Terenzini, 1991, 2005; Pascarella Edison, Nora, Hagedorn, Braxton, 1996; Falchilov eds, 2001; Kuh & Hu, 2001; Rodger, 2003; Rodger & Tremblay, 2003; Lucisano, Sposetti & Szpunar, 2005, 2011; Umbach & Wawyrzinski, 2005, Colvin & Ashman, 2010; Wawrzynski, Lo Conte, Straker, 2011; Bonin 2013; Garcia¬ Melgar, East, & Meyers, 2015, Udiutoma & Srinovita, 2015). The peer mentoring path proposed by the pedagogical degree courses provides the institutional presence of the mentor student figure (enrolled at the last year of bachelor’s degree or master’s degree course), who works together with lecturers and in one specific training activity: “Research Training”. Mandatory for freshmen and with recognition in terms of educational university credits, these one-year activities respond to the aim of facilitating the active and knowledgeable participation of students in university life on the threefold plan of study and research, integration and socialization. This well-established and stable experience provides an example of good practice and a possible pattern of active teaching at the university.File | Dimensione | Formato | |
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