Paintings, especially sacred or mythological pictorial representations, conceal a composition which, when studied, reveals potential meanings, above and beyond the ones clearly portrayed in the representation. In modern parlance, it is a sort of hypertext providing us with more information and meanings. This paper illustrates the results of studies and researches on this issue based on the interpretation of works by Paolo Uccello, Pontormo and Caravaggio, especially St. George and the Dragon and The Supper at Emmaus.
Esiste un disegno all’interno della pittura, soprattutto nelle rappresentazioni pittoriche sacre o a sfondo mitologico, il cui studio rivela possibili significati, oltre quelli già chiaramente esplicitati dalla stessa rappresentazione. Riferendoci a un concetto contemporaneo, questo disegno è una specie di ipertesto, in grado di farci leggere altre informazioni e altri significati. Il saggio riporta studi e ricerche relative a questo disegno, attraverso la lettura delle opere di Paolo Uccello, Pontormo e Caravaggio, in particolare del San Giorgio e il drago e della Cena in Emmaus.
Il disegno nella pittura e il significato della rappresentazione. Studi e ricerche su Paolo Uccello, Pontormo e Caravaggio Composition in painting and the meaning of representation. Paolo Uccello, Pontormo and Caravaggio: studies and researches / Marrocco, Rosario. - STAMPA. - n. 29 - Anno XVI(2014), pp. 23-58.
Il disegno nella pittura e il significato della rappresentazione. Studi e ricerche su Paolo Uccello, Pontormo e Caravaggio Composition in painting and the meaning of representation. Paolo Uccello, Pontormo and Caravaggio: studies and researches
Rosario Marrocco
2014
Abstract
Paintings, especially sacred or mythological pictorial representations, conceal a composition which, when studied, reveals potential meanings, above and beyond the ones clearly portrayed in the representation. In modern parlance, it is a sort of hypertext providing us with more information and meanings. This paper illustrates the results of studies and researches on this issue based on the interpretation of works by Paolo Uccello, Pontormo and Caravaggio, especially St. George and the Dragon and The Supper at Emmaus.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.