This paper provides a portrait of Gemma Harasim, a teacher and a pedagogist who hasn't been investigated, as yet, by te historians of education linguistics. It is argued that both her didactic experiences and her ideas on language teaching were original if compared to the methods currently adopted in Italian elementary school at her time (1910s-1920s). It is also suggested that Gemma's background, rooted in the multilingual and multiethnic Istrian milieu played a role in shaping her educational stance.
L'articolo offre un profilo di Gemma Harasim, maestra di scuola e pedagogista. Vengono illustrate le sue idee sulla educazione linguistica e si sostiene che esse rappresentarono, nel loro tempo (gli anni Dieci-Venti del Novecento) un punto di vista fortemente innovativo che converge con alcuni indirizzi recenti in ambito linguistico e semiologico. Si sostiene inoltre che la particolare formazione della Harasim nel contesto plurietnico e plurilingue dell'Istria favorì la maturazione della sua prospettiva educazionale
Gemma Harasim e l'educazione al linguaggio / Gensini, Stefano. - STAMPA. - unico(2018), pp. 283-298.
Gemma Harasim e l'educazione al linguaggio
stefano gensini
2018
Abstract
This paper provides a portrait of Gemma Harasim, a teacher and a pedagogist who hasn't been investigated, as yet, by te historians of education linguistics. It is argued that both her didactic experiences and her ideas on language teaching were original if compared to the methods currently adopted in Italian elementary school at her time (1910s-1920s). It is also suggested that Gemma's background, rooted in the multilingual and multiethnic Istrian milieu played a role in shaping her educational stance.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
Gensini_Harasim_2017.pdf
solo gestori archivio
Tipologia:
Documento in Post-print (versione successiva alla peer review e accettata per la pubblicazione)
Licenza:
Tutti i diritti riservati (All rights reserved)
Dimensione
1.05 MB
Formato
Adobe PDF
|
1.05 MB | Adobe PDF | Contatta l'autore |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.