Antonio Petito (1822-1876), the most famous Pulcinella of Naples, "a mythical actor and a neapolitan theater archetype", wrote many dialect comedies, even though he was illiterate. His production was so rich and confused that we have a "philological question" about autography and paternity of Petitian texts, that here is summarized and discussed. We present the 8 new autographs discovered and the full list of works (autographs, manuscripts and prints). In the second part, the edition of Tre Banhe lu treciento per mille (1870) with a linguistic study of the dialect of A. Petito. The nineteenth-century prints rescinded the orality of Petit's writing, that are important for their historical-linguistic aspects, for the theatrical-history, and for nineteenth-century spoken dialect reconstruction.
Antonio Petito (1822-1876), forse il più famoso Pulcinella di Napoli, «un mito attorico ed un archetipo di teatro napoletano», era autore di commedie in dialetto che lui stesso scriveva, semianalfabeta (Eduardo: «però, se le reciti vedi !»). La sua produzione è talmente ampia e confusa da aver giustificato il sorgere di una vera e propria “questione filologica” (autografia e paternità dei testi petitiani), qui riassunta e discussa. Sono 8 i nuovi autografi scoperti e presentati insieme all’elenco completo delle opere (autografi, manoscritti e stampe). Nella seconda parte, l’edizione dell’autografo Tre Banhe lu treciento per mille del 1870 con uno studio linguistico del dialetto di A. Petito. L’oralità della scrittura di Petito è stata azzerata dalle stampe dell’epoca che ne hanno diffuso le opere, da rivalutare per la loro importanza in chiave storico-linguistica e storico-teatrale, e per la ricostruzione del dialetto parlato ottocentesco.
Antonio Petito: i nuovi autografi. Tre Banhe lu treciente pe mille / Cantoni, Paola. - STAMPA. - (2010), pp. 1-266.
Antonio Petito: i nuovi autografi. Tre Banhe lu treciente pe mille
CANTONI, Paola
2010
Abstract
Antonio Petito (1822-1876), the most famous Pulcinella of Naples, "a mythical actor and a neapolitan theater archetype", wrote many dialect comedies, even though he was illiterate. His production was so rich and confused that we have a "philological question" about autography and paternity of Petitian texts, that here is summarized and discussed. We present the 8 new autographs discovered and the full list of works (autographs, manuscripts and prints). In the second part, the edition of Tre Banhe lu treciento per mille (1870) with a linguistic study of the dialect of A. Petito. The nineteenth-century prints rescinded the orality of Petit's writing, that are important for their historical-linguistic aspects, for the theatrical-history, and for nineteenth-century spoken dialect reconstruction.File | Dimensione | Formato | |
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