In rail and road tunnels the occurrence of fire is the most dangerous scenario in terms of resulting emergencies. The best practice and current regulations require, therefore, measures and devices for prevention and protection designed to reduce the probability of occurrence of fire (critical scenario) in tunnel and to control the effects in case of its occurrence. In order to mitigate the damage, the difficulty of providing an effective external rescue in a short time involves supplementary safety measures aimed at facilitating the process of self-rescue activated as a consequence of the fire scenario. Accordingly, the safety electrical system, which supplies the emergency lighting and, where provided, also the internally illuminated exit signs, must be protected by faults, as far as possible, ensuring a high reliability in case of impact / fire. This case study presented the quantitative risk analysis developed for the specific risk assessment of a rail tunnel located in Italy and subject to the Decree "Safety of railway tunnels" (October 28th 2005): current study and the resulting project were aimed at verifying the primary importance of the reliability of the safety electrical installations. Defined the infrastructural conditions of the tunnel, the performance of safety devices, that influences the risk level of the system, was found as being the main safety parameter. Derived observations are essentially generalizable to all cases of collective transport systems in underground and they suggest an useful indication also for the case of road tunnels (that differ from rail tunnels by physical characteristics of fire and number of expected exposed). The Quantitative Risk Analysis highlights the influence of the performance of safety devices, in particular of emergency lighting, on the risk profile characteristic of the tunnel system. The availability of technical solutions, that ensure the certified reliability of the performance in case of fire, allows to design high safety standards at extremely affordable costs, where the alternatives are analytically evaluated. Thus, in some cases (such as this case study) a “not adaptable” system becomes compliant with the safety expectations of the community, as required by specific technical standards.

L’articolo propone i risultati principali ottenuti da una analisi di rischio quantitativa sviluppata su una galleria esistente, soggetta al DM 28/10/2005 “Sicurezza delle gallerie ferroviarie”. Premesso che l’incendio costituisce lo scenario di pericolo più severo tra le emergenze possibili in ambiente confinato, le normative vigenti in Europa e in Italia (Specifiche Tecniche di Interoperabilità, Decisione 20/12/2007, Decreto Ministeriale 28/10/2005) indirizzano all’adozione di misure e dispositivi di prevenzione e protezione finalizzati alla riduzione della probabilità di accadimento di questo specifico scenario critico in galleria e al contenimento degli effetti conseguenti in caso di sua realizzazione. In considerazione della difficoltà di prestare un soccorso esterno efficace in tempi rapidi, la maggior parte delle misure di sicurezza finalizzate alla mitigazione del danno sono orientate a favorire il processo di autosoccorso attivato dagli esposti allo scenario di incidente. Ciò premesso, gli impianti elettrici di sicurezza, che alimentano l’illuminazione di emergenza e, ove previsti, i segnali di via di fuga retroilluminati, devono essere protetti da guasti per quanto possibile e garantire una elevata affidabilità anche in caso di urto / incendio. Le analisi condotte hanno evidenziato la primaria rilevanza dell’affidabilità delle istallazioni elettriche di sicurezza, la cui prestazione, a geometria di galleria invariante, è risultata costituire il parametro di sicurezza principale, condizionante il livello di rischio del sistema. Le considerazioni qui svolte sono in sostanza generalizzabili a tutti i casi di sistemi di trasporto collettivi in sotterraneo e costituiscono una indicazione di estrema rilevanza anche per il caso delle gallerie stradali (che da queste differiscono per potenze di incendio caratteristiche e numero di esposti attesi).

Prestazione antincendio delle installazioni elettriche di emergenza: rilevanza sul livello di rischio nel caso di adeguamento di una galleria ferroviaria / Lombardi, Mara; Rossi, Giuliano. - STAMPA. - 1(2015), pp. 47-62. [10.1007/978-3-658-10764-2_4].

Prestazione antincendio delle installazioni elettriche di emergenza: rilevanza sul livello di rischio nel caso di adeguamento di una galleria ferroviaria

LOMBARDI, MARA;Rossi, Giuliano
2015

Abstract

In rail and road tunnels the occurrence of fire is the most dangerous scenario in terms of resulting emergencies. The best practice and current regulations require, therefore, measures and devices for prevention and protection designed to reduce the probability of occurrence of fire (critical scenario) in tunnel and to control the effects in case of its occurrence. In order to mitigate the damage, the difficulty of providing an effective external rescue in a short time involves supplementary safety measures aimed at facilitating the process of self-rescue activated as a consequence of the fire scenario. Accordingly, the safety electrical system, which supplies the emergency lighting and, where provided, also the internally illuminated exit signs, must be protected by faults, as far as possible, ensuring a high reliability in case of impact / fire. This case study presented the quantitative risk analysis developed for the specific risk assessment of a rail tunnel located in Italy and subject to the Decree "Safety of railway tunnels" (October 28th 2005): current study and the resulting project were aimed at verifying the primary importance of the reliability of the safety electrical installations. Defined the infrastructural conditions of the tunnel, the performance of safety devices, that influences the risk level of the system, was found as being the main safety parameter. Derived observations are essentially generalizable to all cases of collective transport systems in underground and they suggest an useful indication also for the case of road tunnels (that differ from rail tunnels by physical characteristics of fire and number of expected exposed). The Quantitative Risk Analysis highlights the influence of the performance of safety devices, in particular of emergency lighting, on the risk profile characteristic of the tunnel system. The availability of technical solutions, that ensure the certified reliability of the performance in case of fire, allows to design high safety standards at extremely affordable costs, where the alternatives are analytically evaluated. Thus, in some cases (such as this case study) a “not adaptable” system becomes compliant with the safety expectations of the community, as required by specific technical standards.
2015
1a Conferenza sulla sicurezza antincendio
978-3-658-10764-2
L’articolo propone i risultati principali ottenuti da una analisi di rischio quantitativa sviluppata su una galleria esistente, soggetta al DM 28/10/2005 “Sicurezza delle gallerie ferroviarie”. Premesso che l’incendio costituisce lo scenario di pericolo più severo tra le emergenze possibili in ambiente confinato, le normative vigenti in Europa e in Italia (Specifiche Tecniche di Interoperabilità, Decisione 20/12/2007, Decreto Ministeriale 28/10/2005) indirizzano all’adozione di misure e dispositivi di prevenzione e protezione finalizzati alla riduzione della probabilità di accadimento di questo specifico scenario critico in galleria e al contenimento degli effetti conseguenti in caso di sua realizzazione. In considerazione della difficoltà di prestare un soccorso esterno efficace in tempi rapidi, la maggior parte delle misure di sicurezza finalizzate alla mitigazione del danno sono orientate a favorire il processo di autosoccorso attivato dagli esposti allo scenario di incidente. Ciò premesso, gli impianti elettrici di sicurezza, che alimentano l’illuminazione di emergenza e, ove previsti, i segnali di via di fuga retroilluminati, devono essere protetti da guasti per quanto possibile e garantire una elevata affidabilità anche in caso di urto / incendio. Le analisi condotte hanno evidenziato la primaria rilevanza dell’affidabilità delle istallazioni elettriche di sicurezza, la cui prestazione, a geometria di galleria invariante, è risultata costituire il parametro di sicurezza principale, condizionante il livello di rischio del sistema. Le considerazioni qui svolte sono in sostanza generalizzabili a tutti i casi di sistemi di trasporto collettivi in sotterraneo e costituiscono una indicazione di estrema rilevanza anche per il caso delle gallerie stradali (che da queste differiscono per potenze di incendio caratteristiche e numero di esposti attesi).
Fire Safety Engineering, Illuminazione di emergenza, Impianti elettrici di sicurezza, Quantitative Risk Analysis
02 Pubblicazione su volume::02a Capitolo o Articolo
Prestazione antincendio delle installazioni elettriche di emergenza: rilevanza sul livello di rischio nel caso di adeguamento di una galleria ferroviaria / Lombardi, Mara; Rossi, Giuliano. - STAMPA. - 1(2015), pp. 47-62. [10.1007/978-3-658-10764-2_4].
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