The HySpace’s experiment can be interpreted as a digital application aimed at providing a virtual walkthrough of “integrated models”. This experiment was born at the intersection of research and didactic activity with two objectives: resolving organizational needs of the course, and realizing a virtual laboratory where we could experiment our ideas on models and on their representation. HySpace is a virtual laboratory in which people that are in different geographic locations can operate via Internet to build an ‘integrated model’. All information submitted by the users are saved and\or elaborates into a relational database. When a user queries the database, the HySpace’s application extracts information from the database and shows it in a 2D (web page) or 3D (X3D world) layout. Because layouts are parametric, the space – both in 2D and in 3D – adapts its form to contain the query’s result. The database is mostly constituted by images, texts, videos and 3D models; all this material is produced by the students during the course. The expositive space is at the moment a simple image of the real space, but others 3D layouts are in progress and it will soon be possible to walk through a space more suitable for the digital environment. Foreach assignment created by a student, the application build an ambient in which are automatically configured : the quantity of expositive panels, the model to show in the room, connections’ gates and relative horizontal and vertical paths. The logic of rooms distribution is simple, but it is made complex by an arbitrary factor: the proximity’s connection that are lost at student’s faculty. If a user walks through the space horizontally remaining on the same floor, he will see the work of different students on the same assignment; if the user moves vertically on different floors, he will see the work of the same students on different assignments. Each room, corresponding to an assignment, has four doors and two stairs that connect to other rooms on the same floor or on different floors. Students arrange among themselves what rooms are connected at every gates. The resulting space has a spatial articulation that is not reproducible in the reality; in fact, the hyperlink’s nodal character of this space makes it impossible to return to the starting point that covers four adjacent rooms. From the didactic point of view, this project has reached its goal. It increased the students’ participation, their collaborative spirit and their ability to coordinate their work. In addition, it allowed us to have a single work product without losing the ability to distinguish among the contributions of the different students. Finally, it directed students to wards a destination, more difficult to catch up without to know the course argument deeply. From this perspective, therefore, the HySpace is also a meaningful e-learning’s experience. (Italian) HySpace è una sperimentazione nata a cavallo fra l’attività di ricerca e quella didattica, mirata a esemplificare la possibilità di realizzare un modello “integrato e condiviso”, le cui informazioni costituenti - inserite da persone geograficamente distanti che operano attraverso la rete internet - siano fruibili tanto bidimensionalmente, sotto forma di pagine web, che tridimensionalmente, grazie alla navigazione interattiva all’interno di uno spazio virtuale espositivo. In HySpace le informazioni sono aggregate e\o elaborate all’interno di una base dati, la cui interrogazione e contestuale associazione ad un layout, permette di fruirle in uno spazio a due o tre dimensioni generato automaticamente ad ogni consultazione. I layouts sono di tipo parametrico, pertanto lo spazio, sia esso bidimensionale che tridimensionale, adegua la sua conformazione sulla base dei risultati prodotti dalla interrogazione. La base informativa è, allo stato attuale, costituita prevalentemente da immagini, elaborati testuali e modelli tridimensionali che, a partire dal 2004, gli allievi afferenti il corso di Disegno Automatico della laurea di Disegno Industriale, hanno realizzato compilando le esercitazioni “on line” . Durante la navigazione virtuale interattiva all’interno dello spazio espositivo, oltre ad osservare è possibile interagire con i modelli (illuminarli, ruotarli,ingrandirli). Attualmente lo spazio espositivo si presenta come semplice metafora di uno spazio reale, sono allo studio però layouts tridimensionali parametrici alternativi, che indagheranno spazialità più consone all’ambiente virtuale. HySpace non è solo un laboratorio per sperimentare l’integrazione e l’elaborazione dei modelli: la soluzione delle complesse problematiche legate alla rappresentazione e alla interazione in ambiente virtuale necessita del supporto della ricerca sviluppata nell’ambito dell’area scientifica del disegno, in particolare nell’ambito della modellazione digitale e del RealTime Rendering , e restituiscono a quest’ultima dati sperimentali utili per sviluppi futuri. Sul piano didattico, infine, l’esperienza ha raggiunto i suoi obbiettivi, aumentando il coinvolgimento, lo spirito collaborativo e le possibilità di coordinamento degli allievi; ottenendo un prodotto unico nel suo insieme, ma nel contempo facilmente riconoscibile e confrontabile nel contributo prodotto da ognuno; indirizzando gli allievi verso una meta il cui conseguimento è coinciso necessariamente con l’appropriazione dei contenuti formativi previsti dal corso. Sotto questa luce, pertanto, HySpace è anche una significativa esperienza di e-learning.

HySpace: spazio virtuale parametrico per la fruizione interattiva di modelli digitali / Valenti, Graziano Mario. - STAMPA. - (2007), pp. 600-605.

HySpace: spazio virtuale parametrico per la fruizione interattiva di modelli digitali.

VALENTI, Graziano Mario
2007

Abstract

The HySpace’s experiment can be interpreted as a digital application aimed at providing a virtual walkthrough of “integrated models”. This experiment was born at the intersection of research and didactic activity with two objectives: resolving organizational needs of the course, and realizing a virtual laboratory where we could experiment our ideas on models and on their representation. HySpace is a virtual laboratory in which people that are in different geographic locations can operate via Internet to build an ‘integrated model’. All information submitted by the users are saved and\or elaborates into a relational database. When a user queries the database, the HySpace’s application extracts information from the database and shows it in a 2D (web page) or 3D (X3D world) layout. Because layouts are parametric, the space – both in 2D and in 3D – adapts its form to contain the query’s result. The database is mostly constituted by images, texts, videos and 3D models; all this material is produced by the students during the course. The expositive space is at the moment a simple image of the real space, but others 3D layouts are in progress and it will soon be possible to walk through a space more suitable for the digital environment. Foreach assignment created by a student, the application build an ambient in which are automatically configured : the quantity of expositive panels, the model to show in the room, connections’ gates and relative horizontal and vertical paths. The logic of rooms distribution is simple, but it is made complex by an arbitrary factor: the proximity’s connection that are lost at student’s faculty. If a user walks through the space horizontally remaining on the same floor, he will see the work of different students on the same assignment; if the user moves vertically on different floors, he will see the work of the same students on different assignments. Each room, corresponding to an assignment, has four doors and two stairs that connect to other rooms on the same floor or on different floors. Students arrange among themselves what rooms are connected at every gates. The resulting space has a spatial articulation that is not reproducible in the reality; in fact, the hyperlink’s nodal character of this space makes it impossible to return to the starting point that covers four adjacent rooms. From the didactic point of view, this project has reached its goal. It increased the students’ participation, their collaborative spirit and their ability to coordinate their work. In addition, it allowed us to have a single work product without losing the ability to distinguish among the contributions of the different students. Finally, it directed students to wards a destination, more difficult to catch up without to know the course argument deeply. From this perspective, therefore, the HySpace is also a meaningful e-learning’s experience. (Italian) HySpace è una sperimentazione nata a cavallo fra l’attività di ricerca e quella didattica, mirata a esemplificare la possibilità di realizzare un modello “integrato e condiviso”, le cui informazioni costituenti - inserite da persone geograficamente distanti che operano attraverso la rete internet - siano fruibili tanto bidimensionalmente, sotto forma di pagine web, che tridimensionalmente, grazie alla navigazione interattiva all’interno di uno spazio virtuale espositivo. In HySpace le informazioni sono aggregate e\o elaborate all’interno di una base dati, la cui interrogazione e contestuale associazione ad un layout, permette di fruirle in uno spazio a due o tre dimensioni generato automaticamente ad ogni consultazione. I layouts sono di tipo parametrico, pertanto lo spazio, sia esso bidimensionale che tridimensionale, adegua la sua conformazione sulla base dei risultati prodotti dalla interrogazione. La base informativa è, allo stato attuale, costituita prevalentemente da immagini, elaborati testuali e modelli tridimensionali che, a partire dal 2004, gli allievi afferenti il corso di Disegno Automatico della laurea di Disegno Industriale, hanno realizzato compilando le esercitazioni “on line” . Durante la navigazione virtuale interattiva all’interno dello spazio espositivo, oltre ad osservare è possibile interagire con i modelli (illuminarli, ruotarli,ingrandirli). Attualmente lo spazio espositivo si presenta come semplice metafora di uno spazio reale, sono allo studio però layouts tridimensionali parametrici alternativi, che indagheranno spazialità più consone all’ambiente virtuale. HySpace non è solo un laboratorio per sperimentare l’integrazione e l’elaborazione dei modelli: la soluzione delle complesse problematiche legate alla rappresentazione e alla interazione in ambiente virtuale necessita del supporto della ricerca sviluppata nell’ambito dell’area scientifica del disegno, in particolare nell’ambito della modellazione digitale e del RealTime Rendering , e restituiscono a quest’ultima dati sperimentali utili per sviluppi futuri. Sul piano didattico, infine, l’esperienza ha raggiunto i suoi obbiettivi, aumentando il coinvolgimento, lo spirito collaborativo e le possibilità di coordinamento degli allievi; ottenendo un prodotto unico nel suo insieme, ma nel contempo facilmente riconoscibile e confrontabile nel contributo prodotto da ognuno; indirizzando gli allievi verso una meta il cui conseguimento è coinciso necessariamente con l’appropriazione dei contenuti formativi previsti dal corso. Sotto questa luce, pertanto, HySpace è anche una significativa esperienza di e-learning.
2007
Sistemi informativi per l’architettura
9788860551351
database; 3d; model; virtual; interactive; design; e-learning; industrial design; real time; rendering
02 Pubblicazione su volume::02a Capitolo o Articolo
HySpace: spazio virtuale parametrico per la fruizione interattiva di modelli digitali / Valenti, Graziano Mario. - STAMPA. - (2007), pp. 600-605.
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