Chapter 14 of the book "Theories and Techniques of Corporate Social Responsibility" is dedicated to the Organizational Well-Being, considered as an internal tool for CSR implementation, a technique of action-research articulated in a diagnosys phase and in an intervention phase, aimed to observe the present situation and to intervene through improvements on some key dimensions of the organization, wich together compose the construct of Organizational Health. Among those dimensions are the physical features of working environment, the clearness of objectives, the recognition and appreciation of the proficiency, the availability of critical informations, the quality of the relationshipis and of relational climate, the operative fluidity, the organizational fairness, the chance of career, the opening to innovation, the control under tolerable limits of stress and infighting, and all this in the interest of organizational efficiency and concurrently in benefit of the stakeholder “employees”.

Il Capitolo XIV del volume Teorie e tecniche della Responsabilità Sociale d’Impresa è dedicato al benessere organizzativo, inteso come strumento interno per la CSR, una tecnica di ricerca-intervento articolata in una fase di diagnosi ed in una d’intervento, diretta a rilevare lo stato e ad influire in senso migliorativo su alcune dimensioni chiave dell’organizzazione, che costituiscono nel loro insieme il costrutto della salute organizzativa, tra quali rientrano le caratteristiche fisiche dell’ambiente di lavoro, la chiarezza degli obiettivi, il riconoscimento e la valorizzazione delle competenze, la circolazione delle informazioni, la qualità delle relazioni e del clima relazionale, la scorrevolezza operativa, la giustizia organizzativa, la possibilità di carriera, l’apertura all’innovazione, il controllo dello stress e della conflittualità, e tutto ciò nell’interesse dell’efficienza organizzativa e nel contempo dello stakeholder “personale dipendente”.

Capitolo XIV – Il benessere organizzativo come strumento della CSR / SCARCELLA PRANDSTRALLER, Stefano. - STAMPA. - (2013), pp. 355-378.

Capitolo XIV – Il benessere organizzativo come strumento della CSR

SCARCELLA PRANDSTRALLER, STEFANO
2013

Abstract

Chapter 14 of the book "Theories and Techniques of Corporate Social Responsibility" is dedicated to the Organizational Well-Being, considered as an internal tool for CSR implementation, a technique of action-research articulated in a diagnosys phase and in an intervention phase, aimed to observe the present situation and to intervene through improvements on some key dimensions of the organization, wich together compose the construct of Organizational Health. Among those dimensions are the physical features of working environment, the clearness of objectives, the recognition and appreciation of the proficiency, the availability of critical informations, the quality of the relationshipis and of relational climate, the operative fluidity, the organizational fairness, the chance of career, the opening to innovation, the control under tolerable limits of stress and infighting, and all this in the interest of organizational efficiency and concurrently in benefit of the stakeholder “employees”.
2013
Teorie e tecniche della responsabilità sociale d’impresa
9788897971054
Il Capitolo XIV del volume Teorie e tecniche della Responsabilità Sociale d’Impresa è dedicato al benessere organizzativo, inteso come strumento interno per la CSR, una tecnica di ricerca-intervento articolata in una fase di diagnosi ed in una d’intervento, diretta a rilevare lo stato e ad influire in senso migliorativo su alcune dimensioni chiave dell’organizzazione, che costituiscono nel loro insieme il costrutto della salute organizzativa, tra quali rientrano le caratteristiche fisiche dell’ambiente di lavoro, la chiarezza degli obiettivi, il riconoscimento e la valorizzazione delle competenze, la circolazione delle informazioni, la qualità delle relazioni e del clima relazionale, la scorrevolezza operativa, la giustizia organizzativa, la possibilità di carriera, l’apertura all’innovazione, il controllo dello stress e della conflittualità, e tutto ciò nell’interesse dell’efficienza organizzativa e nel contempo dello stakeholder “personale dipendente”.
benessere organizzativo; salute organizzativa; organizzazione; personale; dipendenti; CSR; stress
02 Pubblicazione su volume::02a Capitolo o Articolo
Capitolo XIV – Il benessere organizzativo come strumento della CSR / SCARCELLA PRANDSTRALLER, Stefano. - STAMPA. - (2013), pp. 355-378.
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