In the work of documentation that Leopardi plays from 1822 to 1824 to certify the origin of their new literary poetic language, has a place of special prominence the language of Tasso, the author reveals a particularly congenial to the poet, not only for biographical reasons, strictly linguistic but also, as shown by the notes affixed to the autograph manuscript of the Notes, whose critical edition, procured by Paola Italy in 2006, is interpreted and studied in the context of the formation of the literary critic of the book Songs of 1824.
Nel lavoro di documentazione che Leopardi svolge dal 1822 al 1824 per certificare l'origine letteraria della propria nuova lingua poetica, ha un posto di particolare preminenza la lingua di Tasso, che si rivela un autore particolarmente congeniale al poeta, non solo per ragioni biografiche, ma anche strettamente linguistiche, come mostrano le note autografe apposte sul manoscritto della Annotazioni, la cui edizione critica, procurata da Paola Italia nel 2006, è interpretata e studiata nel contesto critico letterario della formazione del libro delle Canzoni del 1824.
Tasso nelle Annotazioni leopardiane / Italia, PAOLA MARIA CARMELA. - (2003), pp. 279-307.
Tasso nelle Annotazioni leopardiane
ITALIA, PAOLA MARIA CARMELA
2003
Abstract
In the work of documentation that Leopardi plays from 1822 to 1824 to certify the origin of their new literary poetic language, has a place of special prominence the language of Tasso, the author reveals a particularly congenial to the poet, not only for biographical reasons, strictly linguistic but also, as shown by the notes affixed to the autograph manuscript of the Notes, whose critical edition, procured by Paola Italy in 2006, is interpreted and studied in the context of the formation of the literary critic of the book Songs of 1824.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.