Summary. Geometry can be treated from a logical point of view, following the precise sequence of its statements, or from an intuitive or perceptive point of view, which is linked to a global understanding of geometrical objects. The balance between these two aspects is the core of geometrical education. In this paper we will show and discuss examples of proofs linked to diagrams or models, in which the argument is based on intuition. We will then see how the introduction of motion can give a major role to perception, seen as the skill to develop an argument based only on images and diagrams, almost without any linguistic support. But sometimes perception needs an "external control".

Movimento, percezione e dimostrazione / Accascina, Giuseppe; Barra, Mario; Bernardi, Claudio; Menghini, Marta. - In: L'INSEGNAMENTO DELLA MATEMATICA E DELLE SCIENZE INTEGRATE. - ISSN 1123-7570. - STAMPA. - vol.29a-b, n.4:(2006), pp. 313-346.

Movimento, percezione e dimostrazione

ACCASCINA, Giuseppe;BARRA, Mario;BERNARDI, Claudio;MENGHINI, Marta
2006

Abstract

Summary. Geometry can be treated from a logical point of view, following the precise sequence of its statements, or from an intuitive or perceptive point of view, which is linked to a global understanding of geometrical objects. The balance between these two aspects is the core of geometrical education. In this paper we will show and discuss examples of proofs linked to diagrams or models, in which the argument is based on intuition. We will then see how the introduction of motion can give a major role to perception, seen as the skill to develop an argument based only on images and diagrams, almost without any linguistic support. But sometimes perception needs an "external control".
2006
DIDATTICA DELLA MATEMATICA; DIMOSTRAZIONE
01 Pubblicazione su rivista::01a Articolo in rivista
Movimento, percezione e dimostrazione / Accascina, Giuseppe; Barra, Mario; Bernardi, Claudio; Menghini, Marta. - In: L'INSEGNAMENTO DELLA MATEMATICA E DELLE SCIENZE INTEGRATE. - ISSN 1123-7570. - STAMPA. - vol.29a-b, n.4:(2006), pp. 313-346.
File allegati a questo prodotto
File Dimensione Formato  
2-Movimento, percezione,...ISSN 1123-7570.pdf

accesso aperto

Tipologia: Documento in Post-print (versione successiva alla peer review e accettata per la pubblicazione)
Licenza: Tutti i diritti riservati (All rights reserved)
Dimensione 233.69 kB
Formato Adobe PDF
233.69 kB Adobe PDF

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/11573/231417
 Attenzione

Attenzione! I dati visualizzati non sono stati sottoposti a validazione da parte dell'ateneo

Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact