This paper examines the field of Italian ceramics and the profound changes that have affected the competitive landscape, highlighting the international map of world production, which has quickly redrawn with the market entry of competitors emerging. We study in particular how the ceramic district of Sassuolo and its dynamics on the structural and competitive changes, the factors of dynamism, competition, international openness and innovation of products and processes and the necessity for integration with a 'innovation of the marketplace to face the global competition.
Il lavoro esamina il settore della ceramica italiana e le profonde modifiche che hanno interessato lo scenario competitivo internazionale mettendo in evidenza la mappa della produzione mondiale, che si è rapidamente ridisegnata con l'ingresso nel mercato dei competitori emergenti. Si studia in particolare modo il distretto ceramico di Sassuolo e le sue dinamiche strutturali e competitive riguardanti le trasformazioni, i fattori di dinamismo, la concorrenza,l'apertura internazionale e l'innovazione di prodotto e di processo e la necessità dell'integrazione con un'innovazione del rapporto col mercato per affrontare la competizione globale.
Strategie di internazionalizzazione del settore della ceramica / Amendola, Carlo; D'Ascenzo, Fabrizio; Iannilli, Ildebrando; Ruggieri, Roberto. - STAMPA. - 1:(2009), pp. 475-482. (Intervento presentato al convegno Ambiente, Internazionalizzazione, Sistemi, Merci, Energia tenutosi a Torino - Alba nel 23-25 giugno 2009).
Strategie di internazionalizzazione del settore della ceramica
AMENDOLA, Carlo;D'ASCENZO, FABRIZIO;IANNILLI, Ildebrando;RUGGIERI, Roberto
2009
Abstract
This paper examines the field of Italian ceramics and the profound changes that have affected the competitive landscape, highlighting the international map of world production, which has quickly redrawn with the market entry of competitors emerging. We study in particular how the ceramic district of Sassuolo and its dynamics on the structural and competitive changes, the factors of dynamism, competition, international openness and innovation of products and processes and the necessity for integration with a 'innovation of the marketplace to face the global competition.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.