The article deals with one way city communes represented their enemies: by painting them in the walls of city halls in which city councils gathered citizens. It tackles the cases of manuoa and Brescia which have extant if fragmentary paintings. Pictures in these city palaces reveal that in both cases enemies are represented as people who betrayed the fidelitas to the commune and stole common goods. These meanings are always expressed by the iconic motif of the purse around the neck, traditionally associated with the greed and with Judas’ betrayal. The analysis of the use of this meaning in different contexts allows to distinguish different decinations of the general idea of damnatio memoriae.
L’intervento riguarda una delle modalità con cui i governi comunali della seconda metà del XIII secolo rappresentarono i propri nemici: la raffigurazione infamante mediante pitture pubbliche realizzate nelle pareti interne delle sale in cui si riunivano i consigli. I casi presi in esame sono quelli di Mantova e di Brescia che offrono testimonianze superstiti benché frammentarie. Le immagini di questi due palazzi comunali sono state oggetto di una ricerca che ha portato nuovi elementi interpretativi che saranno anticipati in questa sede. In entrambi i casi i nemici, al di là delle loro azioni effettive, sono rappresentati come traditori della fidelitas comunale e come sottrattori dei beni comuni. Questi significati sono espressi mediante il simbolo della borsa al collo, tradizionalmente legata al vizio dell’avarizia e al tradimento di Giuda. L’uso di questo simbolo nei vari contesti consente di riflettere più in generale sulle differenti declinazioni dell’dea generale di damnatio memoriae.
Pittura infamante e damnatio memoriae. Note su Brescia e Mantova / Milani, Giuliano. - STAMPA. - (2010), pp. 179-200.
Pittura infamante e damnatio memoriae. Note su Brescia e Mantova
MILANI, GIULIANO
2010
Abstract
The article deals with one way city communes represented their enemies: by painting them in the walls of city halls in which city councils gathered citizens. It tackles the cases of manuoa and Brescia which have extant if fragmentary paintings. Pictures in these city palaces reveal that in both cases enemies are represented as people who betrayed the fidelitas to the commune and stole common goods. These meanings are always expressed by the iconic motif of the purse around the neck, traditionally associated with the greed and with Judas’ betrayal. The analysis of the use of this meaning in different contexts allows to distinguish different decinations of the general idea of damnatio memoriae.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.