A cycle of works that Louise Bourgeois titled Cells, created between the late eighties and the nineties and defined as environments or installations, help us define what I believe to be a fundamental aspect of the reflection on memory specifically pertaining to its transgenerational character. Within this framework, my contribution underlines a specific aspect: the memory and the trauma these works and images tell are referable not to an event within history but to a genealogy of pain or of the psychical wound as Louise Bourgeois intended them. I’ll refer to these images and their function with the term “bridge image,” which refers to when an image becomes a vessel, a story to be told, between individuals or situations that distantly and differently share similar elements.
Un ciclo di opere che Louise Bourgeois ha intitolato Cells, realizzato tra la fine degli anni Ottanta e il anni Novanta e definite come ambienti o installazioni, aiutano a definire quello che costituisce un aspetto fondamentale della riflessione sulla memoria inerente specificamente il suo carattere transgenerazionale. Da questo punto di vista, il contributo sottolinea un aspetto specifico: la memoria e il trauma che emergono da queste opere e immagini sono riconducibili non a un evento storico ma a una genealogia del dolore o della ferita psichica come li intendeva Louise Bourgeois. Mi riferirò a queste immagini e alla loro funzione con il termine "immagine ponte": l'opera come veicolo, anche a distanza, di esperienze e memoria vissute e sopravvissute proprio nelle immagini.
Trauma and Intimacy: Transcultural Bodies and Performative Memory in Louise Bourgeois’ Cells / Subrizi, Carla. - In: STATUS QUAESTIONIS. - ISSN 2239-1983. - 18(2020), pp. 168-182. (Intervento presentato al convegno Past (Im)Perfect Continuous. Trans-Cultural Articulations of the Postmemory of WWII tenutosi a Sapienza Università di Roma - Roma) [10.13133/2239-1983/17130].
Trauma and Intimacy: Transcultural Bodies and Performative Memory in Louise Bourgeois’ Cells
Carla Subrizi
2020
Abstract
A cycle of works that Louise Bourgeois titled Cells, created between the late eighties and the nineties and defined as environments or installations, help us define what I believe to be a fundamental aspect of the reflection on memory specifically pertaining to its transgenerational character. Within this framework, my contribution underlines a specific aspect: the memory and the trauma these works and images tell are referable not to an event within history but to a genealogy of pain or of the psychical wound as Louise Bourgeois intended them. I’ll refer to these images and their function with the term “bridge image,” which refers to when an image becomes a vessel, a story to be told, between individuals or situations that distantly and differently share similar elements.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
Subrizi_Trauma-and-intimacy_2020.pdf
solo gestori archivio
Tipologia:
Versione editoriale (versione pubblicata con il layout dell'editore)
Licenza:
Tutti i diritti riservati (All rights reserved)
Dimensione
376.52 kB
Formato
Adobe PDF
|
376.52 kB | Adobe PDF | Contatta l'autore |
Subrizi_ Preliminary -Program -_Past_2020.pdf
solo gestori archivio
Tipologia:
Altro materiale allegato
Licenza:
Tutti i diritti riservati (All rights reserved)
Dimensione
110.55 kB
Formato
Adobe PDF
|
110.55 kB | Adobe PDF | Contatta l'autore |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.