By Dio Cassius, Herodianus, Historia Augusta (particularly Alexander Severus Aeli Lampridi), and other various sources (not only literary), the work discusses Severus Alexander’s paiediaa and the political design of his accession (with the leading role of the feminine subjectivity, i. e. of Maesa and Mamea); his relationship with intellectuals (patronage), with Philostratus’ outputs (Apollonius of Tyana, Heroicus, Gymnasticus), with religions and segnally with Christianity (Origenes, Iulius Africanus); the Consilium principis, the government acts, the rescripta and the constitutiones illuminating the treated problems. The research focuses on a cultural foundation of Severus Alexander’s politics, between continuity and prefiguration of future developments.

Attraverso Cassio Dione, Erodiano, l’Historia Augusta (in particolare Alexander Severus Aeli Lampridi), e varie altre fonti (non solo letterarie), la ricerca tratta la paideia di Severo Alessandro e il disegno politico del suo avvento (con il ruolo importante della soggettività femminile, cioè di Mesa e Mamea); il suo rapporto con gli intellettuali (mecenatismo), con le opere di Filostrato (Apollonio di Tiana, Eroico, Ginnastica), con le religioni e segnatamente con il cristianesimo (Origene, Giulio Africano); il Consilium principis, gli atti di governo, i rescripta e le constitutiones utili a illuminare i problemi trattati. L’idea centrale è una caratterizzazione culturale della politica di Severo Alessandro, tra continuità e prefigurazione di futuri sviluppi.

Il potere imperiale nella cultura pagana e cristiana sotto Severo Alessandro / Cocchiara, Giulia. - (2018 Feb 19).

Il potere imperiale nella cultura pagana e cristiana sotto Severo Alessandro

COCCHIARA, GIULIA
19/02/2018

Abstract

By Dio Cassius, Herodianus, Historia Augusta (particularly Alexander Severus Aeli Lampridi), and other various sources (not only literary), the work discusses Severus Alexander’s paiediaa and the political design of his accession (with the leading role of the feminine subjectivity, i. e. of Maesa and Mamea); his relationship with intellectuals (patronage), with Philostratus’ outputs (Apollonius of Tyana, Heroicus, Gymnasticus), with religions and segnally with Christianity (Origenes, Iulius Africanus); the Consilium principis, the government acts, the rescripta and the constitutiones illuminating the treated problems. The research focuses on a cultural foundation of Severus Alexander’s politics, between continuity and prefiguration of future developments.
19-feb-2018
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Tesi dottorato Cocchiara

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Tipologia: Tesi di dottorato
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/11573/1088714
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