The signs that history has left on our monuments have much to tell, even if we sometimes cannot read them. A profound study is the only tool able to let us understand the responsibility and the consequences of our choices. Too often however, as a matter of fact, the so called deep knowledge that anyone considers essential for a correct intervention on our cultural heritage looks like a constrained step, but an almost fruitless or unnecessary burden. It is therefore required a mutual understanding about the purpose of this knowledge and the ways it can and must indicate to the legitimate needs and aspirations of our contemporary world. The restoration should in fact be able to drive the past into the present and the future, without erasing or modifying the “memories” that a pre-existent work can still transfer, but at the same time without betraying the spirit of our times and of the architecture. Palazzo Vernazza case-study provides the hint for some thoughts concerning the role of knowledge and its ability to let the past talk with the present.
I segni che la storia ha lasciato sui nostri monumenti hanno molto da raccontare, anche se noi a volte non riusciamo a comprenderli. Lo studio approfondito è l'unico strumento in grado di farci riflettere sulla responsabilità e sulle conseguenze delle nostre scelte. Troppo spesso, tuttavia, la cosiddetta conoscenza profonda, che tutti sembrano considerare imprescindibile per un corretto intervento sul nostro patrimonio culturale, appare, nei fatti, una fase obbligata ma per lo più sterile, quando non un inutile fardello. È quindi necessario intendersi sulle finalità di questa conoscenza e sulle strade che questa può e deve necessariamente indicare alle legittime esigenze e aspirazioni della contemporaneità. L’intervento di restauro dovrebbe infatti saper accompagnare il passato dentro il presente e verso il futuro, senza cancellare o modificare le "memorie" che la preesistenza è ancora in grado di trasmettere, ma anche senza tradire lo spirito del nostro tempo e quello dell’architettura. Il caso di palazzo Vernazza fornisce lo spunto per alcune riflessioni sul ruolo della conoscenza e sulla sua capacità di far dialogare il passato con il presente.
Il nuovo per l'antico. Progettare il presente rispettando il passato / Docci, Marina. - STAMPA. - (2017), pp. 273-284.
Il nuovo per l'antico. Progettare il presente rispettando il passato
Docci, Marina
2017
Abstract
The signs that history has left on our monuments have much to tell, even if we sometimes cannot read them. A profound study is the only tool able to let us understand the responsibility and the consequences of our choices. Too often however, as a matter of fact, the so called deep knowledge that anyone considers essential for a correct intervention on our cultural heritage looks like a constrained step, but an almost fruitless or unnecessary burden. It is therefore required a mutual understanding about the purpose of this knowledge and the ways it can and must indicate to the legitimate needs and aspirations of our contemporary world. The restoration should in fact be able to drive the past into the present and the future, without erasing or modifying the “memories” that a pre-existent work can still transfer, but at the same time without betraying the spirit of our times and of the architecture. Palazzo Vernazza case-study provides the hint for some thoughts concerning the role of knowledge and its ability to let the past talk with the present.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
Docci_Nuovo-per-antico_2017.pdf
solo gestori archivio
Note: Articolo principale
Tipologia:
Versione editoriale (versione pubblicata con il layout dell'editore)
Licenza:
Tutti i diritti riservati (All rights reserved)
Dimensione
544.41 kB
Formato
Adobe PDF
|
544.41 kB | Adobe PDF | Contatta l'autore |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.